اگر در فرودگاه چمدان گم کردیم چه کار کنیم؟

گم شدن چمدان در هواپیما یا حتی گم شدن چمدان در اتوبوس ، کابوس و فوبیای هر فردی ، قبل یا بعد از مسافرت است. احتمالا شما هم این ترس را دارید که ، منتظر چمدان روی ریل حمل چمدان‌ها باشید ، اما هیچ چمدانی به دستتان نرسد.

برای گرفتار نشدن در این زمینه ، باید علاوه بر پیشگیری های ضروری ، راهکارهای پیدا کردن چمدان گمشده را بدانید. مطمئنا هیچ کدام از ما دوست ندارد وسایل مهم و ضروری سفر را ، قبل یا بعد از سفر ، گم کند. در ادامه شما با راه حل مشکل ، گم شدن چمدان در فرودگاه ، آشنا خواهید شد.

اگر در فرودگاه چمدان گم کردیم چه کار کنیم؟

تصور کنید منتظر تحویل چمدان در فرودگاه هستید ، اما چمدان شما در میان چمدان ها نبوده است. اصلا استرس نگیرید ، چون در واقع هیچ چمدانی امکان گم شدنش وجود ندارد ، فقط ممکن است با تاخیر به دستتان برسد . البته احتمال بدتری هم وجود دارد که به اشتباه چمدان شما با شخص دیگری جابجا شده باشد.

به هرحال اولین اقدامی که باید پس از گم شدن چمدان در هواپیما انجام دهید ، مراجعه مسئولین فرودگاه است. مسئولین فرودگاه شما را تا بخش گمشده های فرودگاه همراهی می کنند. در این بخش شما باید فرم مربوط به گم شدن بار در پرواز را تکمیل کنید. در این فرم اطلاعات مربوط به شکل و رنگ چمدان و وسایل داخل آن از شما پرسیده می شود . علاوه بر آن شما باید اطلاعات فردی خود از جمله آدرس، کد پستی و شماره تلفن خود را در فرم بنویسید ، تا در صورت پیدا شدن چمدان با شما تماس گرفته شود یا آن را برای شما ارسال کنند.

اتفاق دیگری که ممکن است رخ دهد ، ارسال چمدان شما با هواپیماهای بعدی است. در این صورت شما می توانید از خانه با شماره تلفن های فرودگاه تماس بگیرید و مراحل تحویل بار خود را پیگیری نمایید. این مراحل برای گم شدن چمدان در فرودگاه امام یا گم شدن چمدان در فرودگاه استانبول ، متفاوت نیست و در هر فرودگاهی که بودید ، به مسئولین فرودگاه مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کنند.

اگر در فرودگاه چمدان گم کردیم چه کار کنیم؟
اگر در فرودگاه چمدان گم کردیم چه کار کنیم؟

پیشگیری از گم شدن چمدان

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بهتر است شما با انجام کارهای مختلفی ، از گم شدن چمدان در فرودگاه جلوگیری کنید. هرچقدر هم که مسئولین فرودگاه و پرواز شما پیگیری این اتفاق را بر عهده بگیرند ، مطمئنا اتفاق خوشایندی در شروع یا پایان سفر برایتان نخواهد بود. از راه هایی که برای پیشگیری وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره داشت :

علامت گذاری روی چمدان

احتمالا از گذشته تا کنون این اقدام برای جلوگیری از گم شدن وسایل در هر خانواده ای انجام شده است. در گذشته برای جلوگیری از گم شدن چمدان ها در اتوبوس ، روی آنها توسط راننده ، اسم شخص نوشته می شد. این روش همیشه جواب داده و بهتر است در حال حاضر هم قبل از رفتن به فرودگاه، علامت مشخصی را روی چمدان خود درج کنید.

با این کار در صورت مشابه بودن چند چمدان هم ، توانایی تشخیص وسایل خود را خواهید داشت و از گم شدن چمدان در هواپیما جلوگیری می کنید.

عکس گرفتن از چمدان

در صورت گم شدن چمدان در هواپیما، احتمالا با ارائه‌ی عکس آن می توانید سرعت پیدا کردن وسایل خود را افزایش دهید. پس بهتر است قبل از سفر ، از چمدان و وسایل ضروری و مهم خود عکس تهیه کنید. در این صورت می توانید وجود اشیاء مهم در چمدان را پس از پیدا شدن آنها ثابت کنید.

ثبت اطلاعات فردی

راهکار دیگری که می توان معرفی کرد ، ثبت اطلاعات فردی روی چمدان ، یا نوشتن آنها داخل کاغذ و قرار دادن در چمدان است. به این صورت اگر چمدان شما با شخص دیگری جابجا شود ، راحت تر می توانید به یکدیگر دسترسی پیدا کنید و چمدان ها را معاوضه کنید. در غیر این صورت زمان زیادی را برای پیدا کردن اطلاعات آن فرد باید صرف کنید.

قفل چمدان

قفل زدن بر روی چمدان علاوه بر قابلیت امنیتی ، می تواند یک نشانه گذاری هم محسوب شود. با قفل زدن بر روی چمدان ، خیالتان تا حدی از وسایل ارزشمند داخل آن راحت خواهد بود.

پیشگیری از گم شدن چمدان در هواپیما
راه های جلوگیری از گم شدن چمدان در هواپیما

خسارت گم شدن چمدان در فرودگاه

مطمئنا بدترین فرض برای گم شدن چمدان در هواپیما، پیدا نشدن آنهاست. اما در این صورت تنها کاری که شاید بتواند این اتفاق ناخوشایند را برای شما جبران کند ، پرداخت خسارت پس از پیگیری های شماست.

ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی معمولا شرایط و قوانین مختلفی جهت پرداخت خسارت دارند. معمولا اولین واکنش آن ها ، قول پیگیری های مداوم خواهد بود که چیزی حدود یک الی دو هفته زمان می برد. اما در صورتی که باز هم موفق به پیدا شدن آن نشوند پیشنهاد های مختلفی را برای شما ارائه می دهند ، که معمولا موارد زیر هستند :

  • پرداخت خسارت با توجه به ارزش چمدان گم شده
  • ارائه‌ی تخفیف برای سفرهای بعدی
  • پرداخت تمام هزینه های مسافرت شما
  • پرداخت نیمی از هزینه‌ی سفر
  • کمک هزینه روزانه

در نظر داشته باشید که گاهی اوقات با عدم پیگیری و تنها یک معذرت خواهی ساده روبرو خواهید شد . در این صورت می توانید از شرکت هواپیمایی شکایت کنید که احتمالا مراحل آن بسیار زمان بر خواهد بود. همچنین مراحل پرداخت خسارت برخی از ایرلاین ها ، تا 4 ماه هم به طول می انجامد. پس توصیه می شود به قول معروف نقد را بچسبید و نسیه را بیخیال شوید. در صورتی که با پیشنهاد پرداخت کمک هزینه سفر مواجه شدید آن را بپذیرید.

خسارت گم شدن چمدان در پرواز
خسارت گم شدن چمدان در پرواز

خسارت شکستن چمدان در پرواز

دغدغه‌ی دیگری که ممکن است برای شما در طول سفر ایجاد شود ، علاوه بر گم شدن چمدان در هواپیما، شکستن یا تخریب وسایل شما است. در این صورت هم شما می توانید درخواست خسارت از شرکت های مربوطه داشته باشید. آن ها موظف خواهند بود که یا چمدان جدیدی به شما تحویل دهند ویا همان چمدان را تعمیر کنند.

در مورد وسایل داخل چمدان هیچ ضمانتی برای دریافت خسارت وجود ندارد. در واقع هنگام خرید بلیط و پذیرش قوانین مربوط به آن ایرلاین ، شما این موضوع را پذیرفته اید که مسئولیتی از جانب ایرلاین ها برای سالم ماندن وسایل داخل چمدان ندارند.

گم شدن چمدان در فرودگاه تورنتو

طبق تجربه ای که در کانادا رخ داده است ، گم شدن چمدان در هواپیما یا تاخیر در پروازها ، تاوان سختی را برای شرکت های هواپیمایی به همراه خواهد داشت. مرداد ماه 1401 بود که برخی از پروازهای کانادا با تاخیر و به هم ریختگی مواجه شدند که سبب معطلی مسافران و گم شدن چمدان آن ها شد.

طبق قوانین کانادا ، مسافرین به شکایت از شرکت های هواپیمایی رو آوردند. در صورتی که به خاطر تاخیر در پرواز ها ، ایرلاین ها مقصر شناخته شوند ، باید به ازای هر مسافر 1000 دلار غرامت پرداخت کنند. البته این مبلغ برای زمانیست که شما چیزی حدود 9 ساعت تاخیر را تجربه کرده باشید. در مورد گم شدن چمدان در فرودگاه تورنتو ، شرکت های هواپیمایی موظف هستند ، تحت کنوانسیون مونترال برای هر چمدان گمشده و یا حتی در صورت تاخیر در تحویل وسایل مسافرین ، تا 2300 دلار غرامت پرداخت کنند.

البته تمام این خسارت ها زمانی پرداخت خواهد شد که شکایت شما از سمت کارشناسان مربوطه پیگیری شود و مورد قبول باشد. در غیر این صورت ، ممکن است نتیجه ای نگیرید. به هر‌حال اگر بلیط یک تور خارجی ، مثل تورنتو را خریداری کردید ، خیالتان کمی از بابت پرداخت خسارت ها راحت تر است. تنها کافیست بتوانید شکایات خود را ثبت و پیگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان حرفه ای همیارتریپ در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

تقریبا می توان گفت هیچ ایرلاین و شرکت هواپیمایی ، در مورد وسایل داخل چمدان خسارت پرداخت نکرده و مسئولیتی را قبول نمی کند.

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.