راهنمای کامل سفر با نوزاد برای والدین کم تجربه!

سفر با نوزاد سختی ها و مشکلات زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. باید قبل از سفر با نوزاد آمادگی داشته باشید و با اطلاع از موارد احتمالی که برای شما ممکن است رخ دهد، واکنش مناسبی با مشکلات داشته باشید. شاید بسیاری از افراد پس از بدنیا آمدن بچه ها دیگر دست از مسافرت بکشند. اما این کار اشتباه است، شما می توانید با رعایت نکاتی که در این مقاله از دانستنی های سفر می‌آموزید، از مشکلات و سختی های مسافرت با نوزاد عبور کنید.

راهنمای سفر با نوزاد
با مطالعه‌ی راهنمای سفر با نوزاد سفری آرام و ایمن را خواهید داشت

نکات مهم در سفر با نوزاد

برای بررسی دقیق نکات سفر با نوزاد باید به چند مسئله توجه داشته باشید. یکی از این مسائل سن نوزاد شماست که بدانید تحت چه شرایطی باید مسافرت را انجام دهید. مسئله‌ی دیگر هم وسیله‌ی نقلیه‌ی شماست. به عنوان مثال مسافرت نوزاد با اتوبوس، متفاوت است نسبت به سفر با هواپیما برای نوزاد یک ماهه. به همین سبب در ابعاد مختلف این موضوع را بررسی می کنیم تا شما بتوانید بهترین و کم خطرترین مسافرت را به همراه نوزاد خود تجربه کنید. 

از نکات مهم در این مسافرت ها با هواپیما باید به تغییر فشار هوا اشاره کنیم. با توجه این اتفاق گوش های فرزند شما کیپ می شود و ممکن است باعث آزردگی او شود. برای رفع این مشکل می توانید او را دائما در حال مکیدن پستانک یا شیر خوردن قرار دهید.

وسایل مورد نیاز در سفر با نوزاد

  • وسایلی مثل کالسکه، کریر، آغوشی و… 
  • لباس گرم
  • پوشک 
  • چند دست لباس 
  • شیرخشک
  • پودر و کرم بچه
  • دستمال مرطوب
  • بالش و پتوی مسافرتی
  • پستونک
  • شیشه شیر
  • داروهای نوزاد
  • وسایل بهداشتی (شامپو، ناخن‌گیر، پوآر‌بینی، روغن بچه، تب سنج دیجیتالی،گوش پاک‌کن و‌…)
چه وسایلی برای سفر با نوزاد لازمه؟
قبل از سفر بهتره بدونید چه وسایلی برای نوزاد لازم میشه

سفر با نوزاد با هواپیما

مهمترین و اولین سوالی که به ذهن مسافران می رسد این است که، مسافرت با نوزاد از چند ماهگی مقدور است؟ حداقل سن سفر با هواپیما برای نوزادان، سفر با نوزاد 10 روزه است. هرچند از طرف پزشکان توصیه می شود از سفر با نوزاد یک ماهه و یا حتی سفر با نوزاد دو ماهه هم خودداری کنید. کودکان در این سنین از بدن ضعیف تری برخوردار هستند و به سرعت ممکن است دچار بیماری شوند.

در سفرهای هوایی یکی از ملزومات بستن کمربند در اکثر مواقع است. شما در این صورت به سختی امکان تعویض پوشک بچه یا شیر دادن به او را دارید. به همین علت سعی کنید از مسافرت های غیرضروری در این دوران پرهیز کنید. اگر قصد مسافرت هم داشتید می توانید به تورهای داخلی مراجعه کنید که زمان کمتری را در هواپیما سپری کنید.

از دیگر نکاتی که می توان در سفر با نوزاد به آن اشاره کرد، خرید صندلی اضافه برای نوزاد است. هرچند این موضوع می تواند هزینه‌ی زیادی را به شما تحمیل کند، اما به این شکل خیال شما از بابت فضای اضافی برای تعویض پوشک و آسایش نوزاد راحت است. به طور کلی سفر با نوزاد زیر یک سال کار دشواری خواهد بود و با رعایت تمام نکات ایمنی باز هم کار سختی در سفر خواهید داشت.
سفر با نوزاد با هواپیما از چه سنی ممکنه؟
در چه سن و سالی میتونیم با فرزندانمون سوار هواپیما بشیم؟

سفر با نوزاد با قطار

سفر با نوزاد با با قطار را بسیاری از افراد به سفر با هواپیما ترجیح می دهند. با توجه به کوپه های دربستی که قطار در اختیار شما قرار می دهد، شما می توانید با خیالی آسوده از کودک خود مراقبت کنید، دغدغه‌ی جلوگیری از گریه های مداوم او را نداشته باشید، پوشک نوزاد را عوض کنید و همینطور به راحتی به نوزاد خود شیر دهید.

شاید تنها نکته‌ی منفی سفر با قطار طولانی تر بودن مسیر نسبت به سفر با هواپیما باشد. همچنین شما در صورتی که به پوشک یا شیر خشک نیاز داشته باشید قدرت نگه‌داشتن قطار را ندارید و باید تا ایستگاه بعدی صبر کنید. به همین دلیل بهتر است در سفر با نوزاد با قطار به مقدار کافی وسایل مورد نیاز را به کوپه‌ی خود ببرید.

سفر با ماشین برای نوزاد

سفر با خودروی شخصی هم می تواند گزینه مناسبی باشد. البته که این مورد هم از مزایا و معایب مختلفی برخوردار است. از مزایای آن می توان به راحتی و قدرت تصمیم گیری شما اشاره کرد. در سفر با وسایل نقلیه عمومی شما کنترل نگهداشتن یا حرکت وسیله را ندارید، اما در این مورد هرگاه که نیاز به استراحت، تعویض پوشک، خرید پوشک، خرید خوراکی و هرچیز دیگری را داشته باشید می توانید این کار را انجام دهید.

یکی از مشکلاتی که با آن مواجه می شوید، گریه های فرزند شماست که باعث آزار و ناراحتی افراد دیگر می شود. اگر اطرافیان شما از تحمل کمتری برخوردار باشند احتمالا باعث ناراحتی شما هم بشوند. اما راه حل این موضوع هم در سفر با خودروی شخصی است.

برای شمردن معایب این سفر هم کار سختی نداریم و همانطور که مشخص است بزرگترین ایراد سفر با خودروی شخصی،زمان بر بودن آن است. شما هرچقدر هم که راحتی بیشتری با ماشین خود داشته باشید، با توجه به طولانی بودن مسیر، نوزاد شما خسته شده و باعث اذیت شما خواهد شد. سعی کنید برای این مدل از سفر با نوزاد با وسایل و امکانات کافی راهی شوید تا به مشکل برنخورید. یکی از وسایلی که می تواند به شما کمک کند صندلی کودک برای ماشین است.

سفر با نوزاد با اتوبوس

احتمالا شما هم موافق باشید که بدترین گزینه برای مسافرت به همراه کودکان، سفر با اتوبوس است. شما در این سفر سخت ترین کار را خواهید داشت و باید در کمترین فضا، به نگهداری از فرزند خود بپردازید. شاید اگه قصد سفر با اتوبوس را دارید باید به جز موارد اضطراری قید سفر را بزنید. حتی سفر با نوزاد 6 ماهه در اتوبوس، کار سخت تری نسبت به سفر با نوزاد سه ماهه اما در هواپیما است. 

علاوه بر کمبود فضا باید به شلوغی فضای اتوبوس، دمای نامناسب برای خردسالان، مسیر طولانی و خسته کننده و عدم قدرت تصمیم گیری از طرف والدین نوزاد اشاره کرد. خلاصه در صورتی که با اتوبوس به مسافرت می روید، احتمالا باید منتظر مریض شدن نوزاد خود باشید.

سفر با نوزاد به خارج از کشور

اولین نکته در مورد سفر با نوزاد به خارج از کشور، اقدام به گرفتن پاسپورت برای او است. شما برای گرفتن پاسپورت نوزاد خود کار سختی ندارید و پس از گذراندن مراحل مربوطه پس از 10 الی 20 روز پاسپورت را در درب منزل تحویل خواهید گرفت. مراحل دریافت پاسپورت برای نوزاد عبارت است از:

  • مراجعه به دفتر ثبت اسناد و اجازه خروج از کشور برای فرزند (توسط ولی قانونی)
  • داشتن شناسنامه قبل از پاسپورت الزامی است
  • گرفتن عکس از نوزاد در آتلیه
  • پر کردن فرم مربوط به دریافت پاسپورت در پلیس +10
  • پرداخت عوارض و مبالغ مربوط به شهرداری و اداره گذرنامه
مدارک مورد نیاز سفر با نوزاد به خارج از کشور
مدارک لازم برای سفر با نوزاد یا کودکان
نکته‌ی دیگری که در مورد سفر با نوزادان به خارج از کشور مطرح است تهیه‌ی بلیط برای آنهاست. بلیط برای کودکان به صورت نیم بها حساب شده و از این جهت در هزینه ها می توانید صرفه جویی کنید. البته در نظر داشته باشید بلیط سیستمی این قابلیت را دارد و اگر اقدام به خرید بلیط چارتری کنید، این تفاوت هزینه بین بلیط بزرگسال و خردسال را نخواهید داشت.

و اما نکته‌ی پایانی مربوط به کشور مقصد است. فرض کنید برای سفر به استانبول با نوزاد، هزینه‌ی زیادی کرده اید اما نمی توانید به بسیاری از جاهای دیدنی استانبول بروید. پس بهتر است قبل از مسافرت در مورد مکان های تفریحی اطلاعاتی را کسب کنید و وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. این مقاله از همیارتریپ می تواند بهترین و کاربردی ترین اطلاعات در مورد سفر با نوزاد را در اختیار شما قرار دهد تا سفری ایمن را تجربه کنید.

 

سوالات متداول

بهترین مقصد برای شما می تواند یکی از مقاصد تورهای داخلی یا کشورهای نزدیک به ایران باشد. توجه کنید هرچقدر مسیر طولانی تری داشته باشید فرزند شما بیشتر اذیت می شود.

مهمترین وسایل بهداشتی که باید همراه نوزاد داشته باشید عبارتند از تب سنج، گوش پاک کن، کیسه آب گرم، داروهای نوزاد، پوآر‌بینی نوزاد، روغن بچه و ...

 

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.