تصور کنید پر انرژی و هیجانزده راهی فرودگاه میشوید تا سفر خود را شروع کنید ولی با تاخیر چند ساعتهی پروازتان روبرو میشوید. در اینجاست که کلافگی و ناراحتی گریبانگیرتان میشود و پس از ساعتها معطلی با انرژی منفی راهی میشوید.
متاسفانه هر روزه شاهد این اتفاق در پروازهای داخلی و خارجی هستیم. تنها راه جبران زمان از دست رفتهی شما، بیمه مسافرتی است که در ادامه در رابطه با آن توضیح دادهایم.
بیمه مسافرتی، حافظ جان و زمان شما
بیمه مسافرتی با عنوان بیمه نجاتدهنده مسافر نیز شناخته میشود. این بیمه در سه نوع مختلف وجود دارد.
- بیمه مسافرتی خارجی، که مخصوص مسافران ایرانی است که به خارج از کشور سفر میکنند.
- بیمه مسافرتی داخلی، مختص مسافرانی است که مقصد سفرشان داخل کشور است.
- بیمه مسافرتی incoming، که برای توریستهایی است که به ایران سفر میکنند.
خرید بیمه مسافرتی راهی است برای جبران خسارتهایی که در طول سفر رخ میدهد. از این رو باعث ایجاد آرامش خاطر مسافر در حین سفر میشود.
اگر قصد سفر دارید و یا دائم در مسافرت هستید، این بیمه را حتما تهیه کنید. خرید این بیمه به عاشقان سفر و افرادی مثل تجار و اساتید کنکور که مدام در حال سفر هستند، به شدت توصیه میشود.
پوششهای شگفتانگیز بیمه مسافرتی
شرکتهای بیمه، طرحها و پوششهای مختلفی را برای بیمه مسافرتی ارائه میدهند. شما باید با توجه به نوع سفر و نیازتان، این پوششها را انتخاب نمایید. برخی از پوششهای بیمه مسافرتی به شرح زیر هستند:
- هزینههای پزشکی
- هزینههای دندانپزشکی
- هزینههای دارو
- پوشش بار مسافر
- هزینههای برگرداندن جسد در صورت فوت فرد بیمهشده
- هزینههای برگرداندن کودک بیسرپرست در صورت فوت فرد بیمهشده
- خسارت گم شدن بار تحویلی به هواپیما
- پوشش تاخیر در شروع سفر
- پرداخت تمام هزینهها در صورت گم شدن مدارک
- انتقال یا بازگرداندن بیمهگزار به کشورش در صورت بروز حادثه
- هزینههای انتقال اضطراری یکی از اعضای درجه یک خانواده بیمهشده
- پرداخت هزینههای بازگشت بیمهشده به کشورش در صورت فوت اقوام
- پرداخت هزینههای مربوط به پیگیری مسائل حقوقی
- ارسال وجه الضمان: این مورد مشابه ارسال وجه نقد است.
- پرداخت هزینههای اضطراری تحویل دارو
- ارسال پول نقد: اگر پول نقد فرد بیمهشده مفقود یا دزدیده شود برای او پول ارسال میشود. البته مبلغ پول ارسالی، معادل پولی است که فرد به شرکت بیمه بصورت نقد یا چک و… سپرده باشد.
- انجام عملیات جستجو و نجات فرد بیمهشده
پوشش تاخیر یا لغو سفر به چه صورت است؟
با خرید بیمه مسافرتی، میتوانید علاوه بر تاخیر، در زمان لغو سفر نیز جبران خسارت نمایید. البته دلیل لغو سفر باید یکی از دلایل معتبری باشد که شرکت بیمه به رسمیت میشناسد. این دلایل برای هر شرکت بیمه متفاوت است، پس بهتر است پیش از خرید بیمه مسافرتی، آنها را به دقت مطالعه کنید.
برای مثال اگر از شرکت بیمه سامان بیمه مسافرتی تهیه کنید، میتوانید با شرایط زیر هزینههای کنسلی سفر خود را جبران کنید.
- شرایط حاد اورژانسی بیمهشده که منجر به بستری شدن ایشان یا همراه وی شود.
- بستری شدن یکی از اعضای بلافصل یا درجه اول بیمهشده در بیمارستان به دلیل شرایط اورژانسی. این دلیل محدودیت زمانی حداکثر ۱۵ روز قبل از سفر را دارد.
- اگر فرد بیمهشده به دلیل عوارض ناشی از بارداری در ۳۱ هفته اول، درخواست لغو سفر بدهد.
- لغو سفر به علت فوت بیمهشده.
- لغو سفر به دلیل فوت یکی از بستگان بلافصل. این دلیل معتبر محدودیت زمانی دارد. در صورتیکه حداکثر یک ماه قبل از سفر فوت اتفاق بیفتد. با این شرط که متوفی بعد از خرید بیمهنامه فوت شده باشد.
- اگر عزیمت افراد ایرانی (مقیم ایران) توسط اعلام رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به کشور مقصد منع شود. البته این اعلامیه باید پس از خرید بیمهنامه ابلاغ شده باشد.
- اگر فرد بیمهشده پرواز خود را در اثر تصادف یا تاخیر حملونقل فرودگاه محل عزیمت از دست بدهد. البته این پوشش صرفا به شرکت تاکسی طرف قرارداد با شرکت بیمه سامان اعطا میشود.
در صورت خرید پوشش تاخیر بیمه مسافرتی، بیمهگزار موظف است هزینههای مربوط از جمله اقامت، خوراک و هزینههای تاخیر را پرداخت کند. به او در گرفتن پرواز جایگزین کمک کند.
بروز تاخیر و کنسلی سفر برای تمام افراد دردناک است زیرا از مدتها قبل برنامهریزی میکنند. متاسفانه بروز چنین اتفاقهایی نیز در کشور ما بسیار رایج است. بهتر است برای پیشگیری از خسارت، پیش از سفر اقدام به خرید بیمه مسافرتی نمایید تا با خیالی آسوده سفر خود را شروع کنید.
چگونه میتوان خسارت تاخیر یا کنسلی سفر را دریافت کرد؟
نحوه دریافت خسارت، پروسهطولانی و سختی ندارد. فقط کافی است به نزدیکترین نمایندگی شرکت بیمه مراجعه کنید و یا با شماره درج شده در بیمهنامه تماس بگیرید و آنها را در جریان موضوع قرار دهید.
برای دریافت خسارت لازم است مدارک زیر را همراه داشته باشید:
- اصل بیمهنامه، کپی صفحه اول گذرنامه و صفحههای مهر خروج و ورود
- صورتحسابهای پرداخت شده به همراه مهر و امضا
- هرگونه رسید پول یا قبض پرداخت به صندوق
- تکمیل فرم درخواست خسارت
البته برای دریافت هزینههای ناشی از تاخیر و کنسلی، ارائه نامه شرکت هوایی و فاکتور هزینههای پرداخت شده الزامی است.
چگونه میتوان بیمه مسافرتی را دریافت کرد؟
با پیشرفت تکنولوژی خرید انواع بیمه نیز بسیار آسانتر از قبل شده است. برای خرید بیمه مسافرتی، میتوانید از طریق کارگزاریهای آنلاین بیمه اقدام کنید. با این کار هم در زمان صرفهجویی میکنید، هم امکان مقایسهی انوع بیمه با یکدیگر را دارید.
قیمت این بیمه را سن، تعداد دفعات خروج از کشور و مدت زمان سفر شما تعیین میکند.
امیدواریم سفری سرشار از لحظات خوش را تجربه نمایید و نیازی به استفاده از بیمه مسافرتی نداشته باشید. اما احتیاط، شرط عقل است و خرید این بیمه به شدت توصیه میشود.