سفر با هواپیما چه مزایا و معایبی دارد؟ [هر آنچه باید بدانید]

مزایا و معایب سفر با هواپیما را وقتی می‌توانید درک کنید که با قطار، کشتی، اتوبوس و یا خودروی شخصی هم سفر کرده باشید. در این صورت می‌توانید تفاوت‌های سفر با وسایل نقلیه‌ی مختلف را شناخته و از مزایا و معایب هر یک مطلع شوید. سفر با هواپیما در شرایط مختلف از قوانین متفاوتی هم پیروی می‌کند که شما هم باید از قبل دانستنی های سفر را مطالعه کنید.

 سفر با هواپیما در دوران بارداری یا افراد مبتلا به کرونا و موارد دیگر، شامل قوانین مختلفی هستند که بهتر است قبل از اقدام به خرید بلیط هواپیما از این قوانین مطلع شوید.

اما با وجود همه قوانین و محدودیت ها در پرواز، لذت سفر با هواپیما را از دست ندهید. قطع به یقین شما با هر وسیله‌ی نقلیه ای سفر کنید امکان بروز حادثه وجود دارد، پس نباید بخاطر ترس و استرس یا هر موضوع دیگری از پرواز فرار کنید. در ادامه سعی می کنیم همه چیز در مورد سفر با هواپیما را با شما در میان بگذاریم.

مزایا و معایب سفر با هواپیما
آشنایی با مزایا و معایب سفر با هواپیما

مزایا و معایب سفر با هواپیما

مسیر مسافرت احتمالا خسته‌کننده ترین و بدترین قسمت از هر مسافرتی باشد. اکثر افراد ترجیح می دهند که مدت زمان کمتری را در راه باشند. علاوه بر این مدت زمان، امکانات رفاهی در سفر هم از نکات مهم در پرواز محسوب می‌شود. هرچند شاید مزایای پرواز در اولین سفر با هواپیما به چشم نیاید و گرفتار استرس و اضطراب شوید. اما نگران نباشید و سعی کنید قبل از پرواز نکاتی را در مورد آن بدانید و از مزایا و معایب سفر با هواپیما مطلع شوید.

مزایای سفر با هواپیمامعایب سفر با هواپیما
سرعت زیادخطرات جدی در سوانح هوایی
دسترسی راحتاضطراب و ترس
خدمات رفاهیهزینه بیشتر
نبود ترافیک و معطلیمحدودیت در حمل و نقل بار
امنیت بیشترمحدودیت در حمل وسایل عادی مثل مایعات
سرویس بهداشتیتاخیر در بعضی از پروازها
سرگرم شدن کودکانزمان بر بودن کارها در فرودگاه

همه چیز درباره مزایا و معایب سفر با هواپیما

سفر با هواپیما می‌تواند تجربه ای فراموش نشدنی از پرواز در میان ابرها باشد. مطمئنا این سفر آنقدر هیجان انگیز و زیباست که به فکر استوری سفر با هواپیما خواهید افتاد. اگر قصد مسافرت دارید و می خواهید در طول سفر کمترین خستگی را تجربه کنید باید به سراغ پرواز با هواپیما بروید. 

بجز این مزایا و ویژگی‌ها باید به معایب و مشکلات سفر با هواپیما هم اشاره داشت. همانطور که در مزایا و معایب سفر با هواپیما گفته شد، پرواز با هواپیما می تواند منجر به استرس و اضطراب ناشی از ارتفاع شود.

برای کاهش این استرس و ترس، نکات زیر را در مورد پرواز با هواپیما بخوانید:

  • در حوادث شدید، شما 95 درصد شانس نجات خواهید داشت پس استرس نداشته باشید
  • ماسک های اکسیژن 15 دقیقه برای شما اکسیژن تامین می کنند، در حالی که شما فقط به 7 دقیقه اکسیژن نیاز دارید
  • احتمال حادثه در رانندگی خودرو، 1 در هزار است، اما در سوانح هوایی 1 در 11 میلیون

با دانستن این موارد احتمالا استرس شما کاهش پیدا خواهد کرد. اما برای دانستن همه چیز درباره پرواز با هواپیما، بد نیست موارد زیر را هم مطالعه کنید:

  • پس از پرواز سه ساعته، حس چشایی شما به یک سوم از حالت عادی کاهش پیدا میکند، به همین دلیل است که غذای هواپیما بی‌مزه است
  • در هر زمان از روز، 50 تا 80 هزار پرواز در حال انجام است، با توجه به این اعداد متوجه ترافیک هوایی خواهید شد.
  • در 99 درصد از کارهای پرواز، هواپیما نیازی به نیروی انسانی ندارد
  • سوانح هوایی اغلب در 3 دقیقه ابتدایی یا 8 دقیقه پایانی پرواز رخ می‌دهند
غلبه بر استرس و ترس از پرواز
روش های غلبه بر استرس و ترس از پرواز

مزایا و معایب سفر با هواپیما برای افراد مختلف

یکی از مهم ترین مواردی که باید در زمان مسافرت با هواپیما به آن دقت کرد، محدودیت هاست. در واقع این محدودیت ها برای افرادی است که با سوار شدن به هواپیما با جان خود بازی می کنند. با وجود پشتیبانی بیمه مسافرتی باز هم پیشنهاد می کنیم از این اقدامات صرف نظر کنید:

سفر با هواپیما در بارداری

شخص باردار در اولین تجربه‌ی بارداری خود برای سفرهای کمتر از دو ساعت، تا هفته‌ی 32 مجاز به پرواز است. در پروازهای بیشتر از دو ساعت هم تا هفته‌ی 28 این اجازه برای او صادر می‌شود. اما برای تجربه دوم به بعد در بارداری، قوانین متفاوت است. شما در این موارد از ابتدای بارداری تا هفته 28 اجازه پرواز را خواهید داشت. اما قوانین بهترین زمان، برای یک مادر باردار را تعیین نمی‌کنند.

از نظر پزشکان بهترین زمان سفر با هواپیما در اوایل بارداری نبوده و توصیه شده که از هفته 14 تا 28 اقدام به سفر کنید. در واقع سفر با هواپیما در ماه چهارم بارداری می تواند بهترین زمان محسوب شود.

ممنوعیت سفر با هواپیما برای مادران باردار

  • در صورتی که درد شدید یا خونریزی حس شود که علائم سقط جنین است
  • نارسایی دهانه‌ی رحم
  • پارگی زودتر از موعد کیسه‌ی آب
  • در صورتی که مادر برای انقباضات زودتر از موعد باید تحت نظارت بماند
  • عارضه‌ی پره‌اکلامپسی
ممنوعیت در پرواز برای مادران باردار
خطرات احتمالی در پرواز برای مادران باردار

سفر با هواپیما برای نوزاد

سفر با هواپیما برای نوزاد از نظر قانونی تا قبل از 10 روزگی نوزاد، ممنوع است، اما پس از ده روزه شدن دیگر منعی وجود ندارد. البته که از نظر پزشکان و متخصصان بهتر است تا قبل از یک و نیم ماهگی، نوزاد خود را سوار هواپیما نکنید. با توجه به محیطی که می تواند منبع آلودگی باشد، بهتر است نوزاد و مادر او که از سیستم بدنی ضعیفی برخوردار هستند را، فقط در موارد اضطراری سوار هواپیما کنید.

سفر با هواپیما برای بیماران قلبی

یکی دیگر از قشرهایی که مجاز به پرواز نیستند، بیماران قلبی هستند پس بدون شک این اقدام مزیتی را برای آن ها به همراه ندارد. بیماران قلبی هم مانند مادران باردار، شامل محدودیت هایی می شوند. اما کدام بیماران قلبی نمی توانند با هواپیما سفر کنند؟ بیماران قلبی که اجازه سفر با هواپیما را ندارند عبارتند از:

  • سفر با هواپیما بعد از عمل قلب باز تا 9 روز ممنوع است
  • مبتلایان به انفارکتوس میوکارد یا همان سکته قلبی تا 6 روز ابتدایی اجازه پرواز ندارند
  • بیماران با درد قفسه سینه به صورت ناپایدار که با دارو قابل کنترل نباشد
  • بیمارانی که دریچه قلب خود را تعویض کرده اند از 10 تا 21 روز شامل ممنوعیت می‌شوند
  • بیماران مبتلا به بیماری ادم ریه
  • آنژیوگرافی عروق کرونر تا 24 ساعت شامل ممنوعیت پرواز هستند
  • آنژیو‌پلاستی تا 48 ساعت باعث ممنوعیت در پرواز افراد می‌شود

مزایا و معایب سفر با هواپیما در کرونا

سفر با هواپیما در دوران کرونا با محدودیت هایی مواجه شد. در حال حاضر ارائه تست کرونا برای سفرهای داخلی الزامی نیست و شما بدون مشکل می توانید اقدام به سفر کنید. برای مثال در صورت رزرو بهترین تورهای داخلی قصد سفر با هواپیما به مشهد را دارید، نیازی به تست کرونا نخواهید داشت. اما برای پروازهای خارجی و ثبت نام در تورهای خارجی، برای برخی از کشورها نیاز به تست کرونا خواهید داشت. در صورتی که مبتلا به کرونا باشید، از پرواز منع خواهید شد.

سوالات متداول

از معایب سفر با هواپیما، معطلی در فرودگاه را می توان نام برد. شما باید حدود 2 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید تا کارهای مربوط به پرواز را انجام دهید.

از مشکلات اساسی سفر با هواپیما می توان به مواردی همچون استرس و ترس از ارتفاع، پا درد و سردرد، حالت تهوع، عدم امکان حمل بار اضافی و هزینه‌ی بالای بلیط هواپیما اشاره کرد.

احتمال سوانح هوایی به 1 در 11 میلیون رسیده است در حالی که حوادث رانندگی 1 در هزار است.

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.