چه کار کنیم تا حالمان در پرواز با هواپیما بد نشود؟ [جلوگیری از حالت تهوع]

جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما چه کار کنیم تا حالمان در پرواز با هواپیما بد نشود؟ این سوال را ممکن است بارها قبل از سفر هوایی از خودتان بپرسید. احتمالا اگر تجربه پرواز داشته باشید با پرواز زدگی مواجه شده اید. اگر خودتان هم این مشکل را پیدا نکرده اید در اطراف خود دیده یا شنیده اید. بهتر است برای جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما و یا سرگیجه در هواپیما قبل از سفر با هواپیما از تجربیات دیگران در این مورد استفاده کنید و یا در مورد حل این مشکل مطالعه کنید.

این حالت تهوع ها و بیماری هایی که در طول سفر با انواع وسایل نقلیه به سراغ افراد می آید به بیماری حرکت یا MOTION SICKNESS معروف است. همانطور که در طول سفرهای دریایی  دریا زده می شوید ارتفاع زدگی در هواپیما هم ممکن است شامل حالتان شود. تا انتهای دانستنی های سفر با ما همراه باشید تا بتوانیم راهکارهایی برای جلوگیری از این مشکلات به شما ارائه دهیم.

علت حالت تهوع در هواپیما چیست؟

اگر بخواهیم خیلی کوتاه بیماری موشن سیکنس یا همان بیماری حرکت را توضیح دهیم، باید به عادت کردن مغز به راه رفتن روی دو پا اشاره کنیم. وقتی شما در طول زندگی عادی روزهای متوالی را پیاده روی می کنید و سرپا می‌ایستید، مغز این شرایط را حواس پنجگانه درک و ثبت می کند. ساده تر بخواهیم بگوییم مغز شما به این شرایط عادت کرده است ولی در مسیر های تولاتی مثلا در تورهای داخلی با اتوبوس، قطار، هواپیما، کشتی و یا حتی خودروی شخصی می‌گذارنید، مغز دچار اختلال هایی می شود. در واقع همین بیماری موشن سیکنس باعث می‌شود که به فکر جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما باشید.

علت این اختلال به وجود آمده این است که بدون حرکت دست و پا برای مدت طولانی در حال حرکت هستید و این تغییر رفتار برای مغز عجیب بوده و دچار اختلال می شود. از علائم اصلی بروز این بیماری هم که بیشتر در افراد دیده می شود می توان به حالت تهوع اشاره کرد. هرچند به جز حالت تهوع ممکن است دچار عوارض دیگری هم شوید که عبارتند از:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • تعریق غیرعادی
  • بی قراری و دلشوره
  • احساس گرما
  • احساس سرما و لرز
چرا در هواپیما به ما حالت تهوع دست می دهد؟
دلایل حالت تهوع در هواپیما

جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما

احتمالا شما هم این اصطلاح را شنیده اید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس به جای این که سوار هواپیما شوید و بعد به فکر درمان بیماری حرکت باشید، قبل از سفر باید راجع به اقدامات پیشگیرانه مطالعاتی را انجام دهید و آن ها را در زمان پرواز اجرا کنید. اگر می خواهید در مورد جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما بدانید، ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید.

غذای سبک بخورید

خوردن غذای سبک در روال زندگی عادی هم توصیه می شود تا از دل درد و حالت تهوع جلوگیری شود. برای پرواز با هواپیما بهتر است قبل از آن غذای سبک بخورید و سعی کنید نوشیدنی های گاز‌دار، نوشیدنی الکلی، چیپس و پفک، آلوچه، موز و انواع غذاهایی که باعث دل درد می‌شوند را نخورید.

جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما با گوش دادن به موسیقی

استرس ناشی از پرواز می تواند عامل دیگری برای بد شدن حالتان محسوب شود. البته این استرس با تکان خوردن هواپیما، سر و صداهای داخل کابین و عواملی از این دست تشدید می شود. پس بهتر است با گوش دادن به موسیقی های ملایم و آرامبخش تمرکز خود را روی آرامش بگذارید. همچنین در این حالت سعی کنید نفس عمیق بکشید و به خودتان حال خوب را تلقین کنید تا در جهت جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما قدم برداشته باشید.

گوش دادن موسیقی از راه های جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما
جلو گیری از حالت تهوع در هواپیما با گوش دادن به موسیقی

صندلی مناسب

اگر تجربه‌ی سفر با هواپیما را داشته باشید می دانید که گاهی اوقات با تکان های شدیدی مواجه می شوید که به قول معروف دلتان می ریزد. برای جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما و غلبه بر استرس بهتر است که صندلی مناسبی را برای خود انتخاب کنید. بهترین صندلی در رابطه با این موضوع می تواند صندلی های ردیف بال هواپیما باشد که تکان های خیلی کمتری را حس می‌کنید.

جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما با عدم مطالعه و کار با گوشی

یکی از علائمی که برای بیماری حرکت نام برده شد سردرد و سرگیجه بود. اگر در حال حرکت اقدام به خواندن مطلبی کنید یا به صفحه‌ی گوشی خود زیاد نگاه کنید ممکن است دچار سردرد و سرگیجه شوید، پس بهتر است برای جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما و سردرد های شدید، دست از مطالعه بردارید. سعی کنید با چیزهای دیگری مثل موسیقی و هم کلامی با اطرافیان خودتان را سرگرم کنید تا حالتان در پرواز با هواپیما بد نشود.

مصرف داروی ضد تهوع

پیش تر عنوان کردیم که سعی کنید برای اینکه حالتان در هواپیما بد نشود اقداماتی را جهت پیشگیری انجام دهید، اما اگر با رعایت این نکات هم حالمان در پرواز با هواپیما بد شد باید چه کار کنیم؟

سریع ترین روشی که می تواند جواب دهد استفاده از داروهای آنتی هیستامین مثل سیلیزین و سینارزین می‌باشد. به جز این دسته از موارد می توانید از قرص متوکلوپرامید هم استفاده کنید که معمولا در صورت حالت تهوع شدید این قرص ها توسط مهماندار به شما داده می شود.

داروی دیگری هم برای جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما وجود دارد که هیوسین نام دارد. هیوسین که کمی عوارض جدی ترین نسبت به آنتی هیستامین ها دارد، عملکرد فوق العاده سریعتری هم خواهد داشت. برای کودکان می توانید از چسب هیوسین استفاده کنید که باید آنها را پشت گوش کودک بچسبانید.

مصرف داروهای ضد تهوع در هواپیما
پیشگیری از حالت تهوع در هواپیما با مصرف دارو

جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما با مصرف زنجبیل یا مشتقات آن

از دیگر مواردی که بسیار کارساز است می توان زنجبیل را نام برد. شما برای درمان حالت تهوع و ارتفاع زدگی در پرواز و حتی سردرد بعد از پرواز می توانید از قرص های زنجبیلی، کلوچه های زنجبیلی، دمنوش و یا خود زنجبیل استفاده کنید.

عوارض پرواز با هواپیما

هنگامی که از مزایای پرواز با هواپیما صحبت می شود آنقدر مزایای این روش از سفر نسبت به دیگر وسایل نقلیه بیشتر است که معایب آن یادمان می رود. اما پرواز در اوج آسمان برای انسان عوارضی را به همراه خواهد داشت. این عوارض گاهی جدی و گاهی هم پیش پا افتاده هستند اما بهتر است قبل از سفر با هواپیما از این عوارض مطلع شوید. عوارض پرواز با هواپیما عبارتست از:

  • آفتاب سوختگی
  • گرفتگی گوش
  • حالت تهوع
  • مشکل گوارشی
  • کاهش قدرت چشایی
  • کاهش میزان آب بدن
  • تورم مچ پا
  • مشکلات تنفسی
  • جت لگ (به هم ریختن زمان در اثر سفرهای طولانی به نیمکره‌ی دیگر زمین)
پرواز با هواپیما چه عوارضی برای انسان دارد؟
عوارض پرواز با هواپیما بر روح و جسم افراد

افت فشار در هواپیما چه زمانی رخ می دهد؟

پرواز در اوج آسمان همانقدر که لذت بخش است می تواند خطرناک و آسیب زا باشد. همانطور که می‌دانید هر چقدر به ارتفاع بیشتری از سطح زمین منتقل شویم اکسیژن کمتری هم دریافت می کنیم، پس اکسیژن داخل هواپیما چگونه تامین می شود؟فشار داخل کابین هواپیما چگونه متعادل می شود؟ آیا این افت فشار باعث حالت تهوع در هواپیما می‌شود؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال ها باید به موتورهای جتی هواپیما اشاره کنیم. این موتورهای پر قدرت هستند که اکسیژن هواپیما را تامین کرده و باعث متعادل شدن فشار داخل کابین می شوند. موتورهای جت هواپیما از توربین و لایه‌ کمپرسور تشکیل شده اند و با استفاده از آنها مقدار زیادی از هوای بیرون را وارد موتور می کنند. این هوای فشرده که حاوی اکسیژن است با وارد شدن به موتور هواپیما، با سوخت هواپیما ترکیب می شود. ترکیب این مواد است که علاوه بر شعله ور کردن محفظه‌ی احتراق هواپیما، نیروی حرکت هواپیما را نیز تامین می‌کند.

هوای فشرده شده ای که از بیرون به داخل هواپیما کشیده شد علاوه بر کارایی مهم گفته شده، با نفوذ به داخل هواپیما باعث نابودی افت فشار در هواپیما می شود. در نتیجه اکسیژن لازم برای مسافرین پروازهای هوایی تامین می‌گردد.

موارد عنوان شده تنها بخشی از راهنمایی هایی است که می توانید برای جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما از آن ها استفاده کنید، بهتر است پیش از رزرو بلیط و تور در تمامی موارد با کارشناسان همیارتریپ مشورت کنید.

سوالات متداول

قرص های سیلیزین، سینارزین، متوکلوپرامید و هیوسین.

از غذاهای چرب و سنگین پرهیز کنید، مطالعه نکنید، با گوشی موبایل زیاد کار نکنید، موسیقی آرامش بخش گوش دهید، صندلی مناسبی برای خود انتخاب کنید.

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.