بهترین زمان سفر به کربلا | کی بریم کربلا خوبه؟

بهترین زمان سفر به کربلا می تواند تجربه‌ی شیرینی از زیارت امام حسین (ع) در خاطر شما ثبت کند. در سال های اخیر با برگزاری مراسم پیاده روی اربعین حسینی، ایرانیان زیادی توانستند به کربلا، نجف، کاظمین و سامرا سفر کنند. سفر به عتبات عالیات همیشه از پرطرفدار ترین مسافرت ها برای مردم ایران محسوب شده است، به همین دلیل هم در اکثر زمان ها این شهر مقدس شلوغ است. اگر می خواهید از جنبه های مختلف سفر به کربلا را بررسی کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

زمان مناسب برای سفر به کربلا
زمان مناسب برای سفر به کربلا

کی بریم کربلا خوبه؟

زمان سفر به کربلا بر اساس معیار های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. از خلوت بودن یا شلوغ بودن شهر گرفته تا بحث هزینه ها می تواند در انتخاب زمان مناسب برای مسافرت به این شهر مقدس دخیل باشد. مطمئنا از لحاظ دینی، طبق احادیث روایت شده از ائمه‌ی اطهار، زیارت امام حسین (ع) در اربعین اجر و پاداش بیشتری نسبت به روزهای دیگر سال دارد، به همین دلیل هم سالانه نزدیک به 20 میلیون زائر، اربعین را برای سفر انتخاب می کنند. در ادامه می توانید بهترین زمان سفر به کربلا از جنبه های دیگر را مطالعه کنید تا انتخاب درستی برای برنامه ریزی سفر عتبات و عالیات داشته باشید.

کی بریم کربلا خوبه؟
کی بریم کربلا خوبه؟

بهترین زمان سفر به کربلا از نظر آب و هوا

یکی از دغدغه های اصلی در مورد سفر به کربلا، آب و هوای این شهر است. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور عراق می توان آب و هوای نجف و کربلا را با اهواز و خوزستان در ایران مقایسه کرد. دمای هوا در اکثر روزهای سال بالا بوده و گاهی اوقات به 47 درجه سانتی گراد هم می رسد. با این اوصاف مطمئنا بهترین زمان سفر به کربلا از نظر آب و هوا در فصل زمستان است. البته در فصل زمستان بهمن ماه نسبتا سرد تر از ماه های دیگر است و گاهی اوقات تحمل این سرما غیر ممکن است. بنابراین اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم بهترین زمان برای سفر به کربلا، دی ماه و اواخر اسفند است.

آب و هوای کربلا
آب و هوای کربلا

بهترین زمان سفر به کربلا برای شرکت در مراسم های مذهبی

جاذبه های توریستی کربلا، نجف و دیگر شهرهای عراق به زیارت ائمه‌ی اطهار مربوط می شود و به همین دلیل هم سفر در مناسبت های مذهبی می تواند اتفاق ویژه ای به خصوص برای شیعیان باشد. مهمترین مناسبت مذهبی در مورد کربلا، تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی است که افراد زیادی ترجیح می دهند در این زمان به کربلا سفر کنند. اما اعیاد شعبانیه که ولادت امام حسین (ع) و نیمه شعبان به عنوان ولادت امام زمان (ع) را شامل می شود نیز از مهمترین مناسبت های مذهبی است که با استقبال مسافرین مواجه می شود. 

با توجه به متغیر بودن تاریخ های قمری در هر سال، نمی توان تاریخ دقیقی برای زمان شرکت در مناسبت های مذهبی عنوان کرد و باید با توجه به تقویم هجری قمری زمان مسافرت خود به کربلا را معین کنید.
بهترین زمان سفر به کربلا از نظر مناسبت های مذهبی
بهترین زمان سفر به کربلا از نظر مناسبت های مذهبی

خلوت ترین و شلوغ ترین زمان سفر به کربلا

احتمالا نیاز به توضیح نباشد که شهر کربلا در ایام اربعین، شلوغ ترین روزهای خود را سپری می کند. در سال 1401 طبق آمار های اعلام شده، 21 میلیون ایرانی به پیاده روی اربعین رفتند و همین موضوع دلالت بر شلوغ بودن ایان اربعین دارد. البته به جز کربلا، نجف، کاظمین و سامرا هم این شلوغی را در ایام اربعین به همراه دارند، به همین دلیل اگر به دنبال خلوت ترین زمان برای سفر به کربلا هستید، نباید در این ایام اقدام به سفر کنید.

شلوغ ترین زمان سفر به کربلا
شلوغ ترین زمان سفر به کربلا

اگر مناسبت های مذهبی مانند اربعین حسینی و دیگر مناسبات در فصل تابستان قرار نگیرد، با توجه به آب و هوای گرم عراق، مطمئنا خلوت ترین زمان سفر به کربلا، تابستان است. به طور کلی زمان ایده آل برای سفر به این منطقه با توجه به مناسبات مذهبی تعیین می شود و حتی آب و هوای گرم و سرد نمی تواند تاثیر چندانی بر برنامه ریزی مسافران داشته باشد.

خلوت ترین زمان سفر به کربلا
خلوت ترین زمان سفر به کربلا

ارزانترین زمان سفر به کربلا

راه های مختلفی برای سفر به کربلا فراهم شده است، از سفر به کربلا زمینی گرفته تا سفر به قطار و هواپیما. مطمئنا وسیله‌ی نقلیه ای که برای سفر انتخاب می کنید در هزینه ها تاثیر دارد و اگر به دنبال کاهش هزینه ها هستید باید به شکل زمینی سفر کنید. در روزهای اربعین، بلیط هواپیمای کربلا بالاترین قیمت خود را تجربه می کند، اما اگر در این ایام به شکل زمینی سفر کنید و در پیاده روی اربعین شرکت کنید، هزینه ها به شدت کاهش پیدا می کنند. 

گران ترین زمان سفر به کربلا
گران ترین زمان سفر به کربلا

با توجه به وجود موکب های رایگان که در مراسم پیاده روی تعبیه شده است شما بدون هیچ هزینه‌ی اضافی به کربلا و بین الحرمین خواهید رسید. در واقع تنها هزینه هایی که می پردازید مربوط به حمل و نقل از مرز تا نجف و کربلا و یا دیگر شهرها است که این مبالغ هم در برابر بلیط هواپیمای عراق، مبلغ ناچیزی محسوب می شود.

ارزانترین زمان سفر به کربلا
ارزانترین زمان سفر به کربلا

کلام آخر

در بین تمام شیعیان، زیارت امام حسین (ع) و حضرت عباس و دیگر ائمه ای که در کشور عراق قرار دارند، یک آرزو است. در سال های اخیر با مراسم پیاده روی اربعین، تحقق بخشیدن به این آرزو کار آسان تری شده است. اما مراسم های مذهبی فقط یک معیار برای انتخاب بهترین زمان سفر به کربلا هستند و معیارهای دیگری مانند هزینه ها و آب و هوا در انتخاب زمان دخیل هستند. در این مقاله از همیار تریپ سعی کردیم تمام این جنبه ها را بررسی کنیم تا راهنمای سفر زیارتی شما باشیم.

سوالات متداول

ایام اربعین شلوغ ترین زمان برای سفر به کربلا محسوب می شود.

بهمن ماه سردترین ماه در کربلا محسوب می شود، اما اگر به دنبال دمای هوای مناسب در کشور عراق هستید، باید در دی ماه به این سفر بروید.

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.