بهترین زمان سفر به شهرکرد

با انتخاب بهترین زمان سفر به شهرکرد می توانید یکی از بهترین شهرهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری را مشاهده کنید. شهرکرد همیشه به عنوان یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق ایران محسوب می شود و اگر کمی بیشتر به این شهر زیبا رسیدگی شود می توان آن را در بین بهترین شهرهای توریستی کشور قرار داد. از دشت های لاله گرفته تا غارها و آبشار های زیبا در این شهر وجود دارند و اگر در زمان مناسب به سراغ آنها بروید، زیبایی این جاذبه ها شما را مات و مبهوت خواهد کرد. در ادامه نکاتی را بیان می کنیم تا بتوانید برنامه ریزی دقیقی برای سفر به شهرکرد داشته باشید.

کی بریم شهرکرد؟
کی بریم شهرکرد؟

بهترین زمان سفر به شهرکرد از نظر آب و هوا

‌آب و هوای چهارمحال و بختیاری سرد و کوهستانی است و به همین دلیل تابستان های این استان و شهرکرد، خنک و معتدل است. معمولا انتخاب مقصد برای سفرهای تابستانی کار سخت و دشواری است چون اکثر شهرها از گرمای شدید و سوزانی برخوردار هستند. اما شما با خیال راحت می توانید در تابستان و بهار به شهرکرد سفر کنید. دمای هوا در گرمترین روزهای شهرکرد به 34 درجه سانتی گراد و در سردترین روزها به منفی 19 درجه سانتی گراد می رسد. با این اوصاف می توان بهترین زمان برای سفر به شهرکرد را، فروردین تا شهریور دانست.

بهترین زمان سفر به شهرکرد از نظر آب و هوا
بهترین زمان سفر به شهرکرد از نظر آب و هوا

بهترین زمان سفر به شهرکرد بر اساس فصول

در بخش قبلی توضیحات کلی و اجمالی در مورد وضعیت آب و هوای شهرکرد دادیم، اما در این بخش از مقاله قصد داریم فصل های مختلف سال را در شهرکرد مورد بررسی قرار دهیم تا آشنایی بیشتر و دقیق تری با این شهر زیبا پیدا کنید.

بهار

فروردین ماه در شهرکرد همچنان سرد است و البته شلوغ ترین زمان سفر به شهرکرد محسوب می شود. در این ماه همچنان سرمای هوا از زمستان پابرجاست و با توجه به وجود ایام نوروز، تورهای گردشگری شهرکرد قیمت های بالاتری را تقاضا می کنند. اما اردیبهشت و خرداد ماه، از دمای هوا کاسته شده و در بازه‌ی 10 تا 22 درجه سانتی گراد قرار می گیرد. 

سفر به شهرکرد در فصل بهار
سفر به شهرکرد در فصل بهار

تابستان

ماه های تابستانی شهرکرد، این شهر را به بهترین مقصد گردشگری در تابستان تبدیل کرده اند. البته تیر و مرداد تقریبا هوای گرمی دارد و دمای هوا نزدیک به 30 درجه سانتی گراد است، اما اگر شهریور ماه را برای سفر به شهرکرد انتخاب کنید، مطمئنا در بهترین وضعیت آب و هوایی به این منطقه سفر کرده اید.

سفر به شهرکرد در تابستان
سفر به شهرکرد در تابستان

پاییز

برای سفر پاییزی به شهرکرد بهتر است ماه های ابتدایی فصل یعنی مهر و آبان را انتخاب کنید. البته از آبان ماه هم بهتر است روزهای ابتدایی را برای سفر خود برنامه ریزی کنید، چون هر چقدر که زمان بگذرد دمای هوا کاهش پیدا می کند و سرمای عجیب شهرکرد شما را آزار خواهد داد. بازدید از طبیعت بکر شهرکرد در پاییز که رنگ طلایی و زرد به خود گرفته است خالی از لطف نخواهد بود و شما را شگفت زده خواهد کرد.

سفر پاییزی به شهرکرد
سفر پاییزی به شهرکرد

زمستان

همانطور که اشاره داشتیم آب و هوای شهرکرد کوهستانی است. اگر قصد اسکی روی برف و یا برف بازی و تیوپ سواری روی برف دارید، باید در فصل زمستان به شهرکرد سفر کنید. اما توجه داشته باشید که به اندازه‌ی کافی لباس گرم بردارید، چون دمای هوا در این فصل به 20- درجه سانتی گراد هم خواهد رسید.

مسافرت زمستانی به شهرکرد
مسافرت زمستانی به شهرکرد

بهترین زمان سفر به شهرکرد از نظر برگزاری رویدادها

در تمام نقاط ایران، آداب و رسوم مختلفی با توجه به قوم های آن استان وجود دارد. ایل بختیاری و مردم شهرکرد، از فرهنگ و تمدن غی هستند و جشنواره ها و رویدادهای آئینی مختلفی را در شهر خود برگزار می کنند. از جمله مهمترین رویدادهای شهرکرد می توان به موارد زیر اشاره داشت.

بهترین زمان سفر به شهرکرد از نظر برگزاری رویدادها
بهترین زمان سفر به شهرکرد از نظر برگزاری رویدادها

آئین چراغ بران سال تحویل

یکی از مراسماتی که در بین مردم بومی شهرکرد همچنان پابرجاست و هر سال اجرا می شود، زیارت دو امامزاده‌ی این شهر یعنی حلیمه و حکیمه خاتون است. در زمان سال تحویل مردم با چراغ نفتی و یا شمع به زیارت امامزادگان نامبرده شده می روند و از سادات جمع تقاضا می کنند که به عنوان تبرک و این وسایل را روشن کنند. 

آئین چراغ بران سال تحویل در شهرکرد
آئین چراغ بران سال تحویل در شهرکرد

خیمه سوزان در محرم

احتمالا مراسم خیمه سوزان را در شهرهای مختلفی از کشور مشاهده کرده باشید. در شهرکرد هم این مراسم وجود دارد و پس از اجرای تعزیه های سنتی برای ائمه‌ی اطهار، مراسم خیمه سوزان برگزار می شود. 

مراسم خیمه سوزان در محرم های شهرکرد
مراسم خیمه سوزان در محرم های شهرکرد

بهترین زمان سفر به شهرکرد برای بازدید از جاذبه‌ها

جاذبه های گردشگری متنوع و متعدد شهرکرد باعث شده است که شما در هر فصل گزینه های متفاوتی را برای بازدید در پیش روی خود داشته باشید. از بهار تا زمستان را می توان فصل مناسبی برای سفر به شهرکرد دانست، چون هر کدام از این فصل ها می تواند تجربه‌ی متفاوتی را برای شما ایجاد کند. در جدول زیر زمان مناسب برای بازدید از هر کدام از جاذبه های شهرکرد را مشاهده می کنید:

جاذبه گردشگریزمان مناسب برای بازدید
بازدید از آبشار تونل کوهرنگاردیبهشت و خرداد
چشمه دیمهاردیبهشت
دشت لاله های واژگونفروردین و اردیبهشت
غار یخی چمابهار، تابستان و پاییز
تالاب چغاخورفصل تابستان
دره عشقفصل تابستان
پیست های اسکی شهرکرد (چلگرد و زاگرس)فصل زمستان

بهترین زمان سفر به شهرکرد برای بازدید از جاذبه ها
بهترین زمان سفر به شهرکرد برای بازدید از جاذبه ها

کلام آخر

شهرکرد به عنوان توریستی ترین شهر در استان چهارمحال و بختیاری شناخته می شود و شامل جاذبه های گردشگری متعددی است. تورهای گردشگری دشت لاله های واژگون همیشه از پرطرفدارترین و بهترین تورهای داخلی بوده اند و به همین منظور باعث استقبال گردشگران از شهرکرد شده اند. اما اگر قصد سفر به این شهر زیبا و دیدنی را دارید، با مطالعه‌ی این مقاله می توانید با بهترین زمان سفر به شهرکرد آشنا شوید تا در تایم مناسبی این مسافرت را انجام دهید.

سوالات متداول

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.