بهترین سوغاتی از کربلا [سوغات معروف کربلا]

سفر زیارتی به کشور عراق یکی از مهمترین مسافرت های مردم ایران محسوب می شود. در سالیان اخیر با سهولت و راحتی پیش آمده در سفر اربعین به کربلا و نجف، افراد زیادی به صورتی زمینی به عراق سفر می کنند. اگر قصد سفر به کربلا را داشتید بهتر است با بهترین سوغاتی از کربلا آشنا شوید تا اقوام و خویشاوندان خود را با یک یادگاری از شهر امام حسین (ع) خوشحال کنید. معمولا سوغات شهرهای مذهبی مشابه هستند و مهر و تسبیح جایگاه مهمی در آنها دارند، اما در این مقاله از همیار تریپ قصد داریم به معرفی تمام گزینه های خرید سوغات کربلا بپردازیم.

سوغات کربلا

همانطور که گفته شد بخش مهمی از سوغات کربلا به محصولات مذهبی مربوط می شود. اما به جز موارد مذهبی سوغات دیگری مانند صنایع دستی و زیورآلات هم وجود دارد که این سوغات برای آقایان و خانم ها می تواند متفاوت باشد و برای هر کدام گزینه های مختلفی پیش روی شماست. در ادامه به معرفی بهترین سوغاتی از کربلا برای خانم ها و آقایان می پردازیم.

سوغات کربلا برای خانم ها

در کربلا سوغاتی های مختلفی برای خانم ها وجود دارد که می توانید برای مادر، خواهر، همسر و باقی خویشاوندان خود تهیه کنید. علاوه بر سوغاتی هایی مانند مهر و تسبیح که برای زن و مرد کاربرد دارد، محصولاتی مانند چادر، زیورآلات، صنایع دستی، عبای عربی و … برای خانم ها مناسب می باشد. شما حتی می توانید از نجف سوغات کربلا برای خانمها را بخرید، چون بسیاری از سوغاتی ها در شهرهای مذهبی عراق مشترک هستند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد بهترین سوغات از کربلا برای خانمها می پردازیم.

چادر و پارچه چادری

اگر سری به بازار چادر در نجف و کربلا بزنید با کیفیت ها و قیمت های مختلفی روبرو می شوید. از چادر مشکی و مجلسی گرفته تا چادرهای رنگی در این بازارها وجود دارند. قیمت چادر های کربلا تقریبا تا حدودی از قیمت چادر در ایران پایین تر است، هرچند با افزایش نرخ دینار عراق نسبت به ریال ایران، این قیمت هم در حال افزایش است. قیمت روسری در کربلا نیز قیمت مناسبی دارد و می تواند در کنار چادر یکی از گزینه های اصلی سوغات محسوب شود. بنابراین روسری، چادر و پارچه های چادری را می توان از بهترین سوغاتی از کربلا برای بانوان دانست.

چادر و پارچه های چادری، بهترین سوغاتی از کربلا برای خانم ها
چادر و پارچه های چادری، بهترین سوغاتی از کربلا برای خانم ها

طلا و جواهرات

یکی دیگر از گزینه هایی که می توانید به عنوان سوغات کربلا برای خانم ها خریداری کنید، انواع طلا و جواهرات است. احتمالا از علاقه‌ی زنان عرب نسبت به طلا و جواهرات مطلع هستید. البته برای خرید این مورد بهتر است با حضور خود شخص اقدام کنید تا با سلیقه‌ی شخص مورد نظر هماهنگ باشید. 

زیورآلات و بدلیجات

در کربلا و شهرهای دیگر عراق به خصوص نجف، سنگ های قیمتی زیادی وجود دارند که معمولا از آنها برای ساخت انگشترهای مردانه استفاده می شود، اما در برخی از بازارهای کربلا می توانید گردنبندهای ظریف با سنگ های قیمتی پیدا کنید. همچنین زیورآلات و بدلیجات زیبایی که می توانند سوغات مناسب و ارزان قیمتی محسوب شوند در این بازارها یافت می شود.

سینی و قندان سوغات کربلا

یکی دیگر از گزینه های پیش روی شما، سینی های سوغات کربلا است که از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. قیمت سینی کربلا زیاد بالا نیست ولی زیبایی و جلوه‌ی خاصی دارند. همچنین علاوه بر سینی ها، قندان ها از ظروف سوغات کربلا محسوب می شوند که در بین زائران ایران به محبوبیت دست پیدا کرده اند و چند سالی می شود که آمار خرید آنها بالا رفته است.

سینی و قندان، بهترین سوغاتی از کربلا در بین صنایع دستی
سینی و قندان، بهترین سوغاتی از کربلا در بین صنایع دستی

عبای عربی

اگر به خوزستان در ایران سفر کرده باشید با عبای عربی خانم ها آشنایی دارید. البته عباهای عربی مدل مردانه هم موجود هستند که می توانید آنها را خریداری کنید، اما عبای عربی مخصوص زنان با توجه به زیبایی و تزئینات به کار رفته در پارچه‌ی آنها یکی از بهترین سوغاتی ها برای خانم ها محسوب می شود.

صنایع دستی برای خانم ها

وسایل خانه از دیگر مواردی است که می توان به چشم سوغات به آنها نگاه کرد. از گلدان های تزئینی گرفته تا پارچه های رومیزی، رومبلی و پارچه های مخمل روتختی می توانند گزینه های مناسبی برای خرید سوغات از کربلا برای خانم ها محسوب شوند. محبوبترین صنایع دستی دنیا و لوازم دکوری در خانه نیز از گزینه هایی محسوب می شوند که در کربلا پیدا می کنید و می توانید برای خانم ها خریداری کنید.

سوغات کربلا برای مردان

اما پس از بررسی گزینه های موجود برای خرید سوغاتی خانم ها از کربلا باید به سراغ آقایان برویم. معمولا خرید هدیه برای آقایان کار سختی محسوب می شود، اما در سفر زیارتی کربلا گزینه های متعدد و متنوعی وجود دارد که می توانید روی آنها حساب باز کنید. تا انتهای این قسمت از مقاله با ما همراه باشید تا با این گزینه ها آشنا شوید.

انگشتر عقیق و دُر نجف

بهترین سوغات نجف سنگ عقیق و دُر این شهر است که البته در شهر کربلا هم به راحتی پیدا می شود، به همین دلیل هم نام آن را در بین بهترین سوغاتی از کربلا مشاهده می کنید. انواع سنگ های قیمتی و زیبا در کشور عراق پیدا می شود که دلیل آن هم وجود معادن مختلف در عراق می باشد. احادیث و روایات مختلفی در استفاده‌ی مردان از این سنگ ها وجود دارد و به همین دلیل انگشترهای مختلف با نگین های عقیق و دُر نجف در بازار سوغات کربلا وجود دارند.

یکی از معروف ترین احادیث مربوط به امام صادق (ع) می شود که فرموده اند: “دوست دارم هر مومنی 5 انگشتر در دست داشته باشد، حدید صینی، دُر نجف، عقیق، یاقوت و فیروزه”.
انگشترهای سنگ عقیق و دُر نجف، بهترین سوغات مردانه از کربلا
انگشترهای سنگ عقیق و دُر نجف، بهترین سوغات مردانه از کربلا

محصولات چرمی

یکی از صنایع دستی که در کربلا رونق دارد، تولید محصولات چرمی است. البته این مورد را نمی توان فقط مختص مردان یا زنان دانست، چون انواع کیف و کفش های زنانه و مردانه و یا حتی بچه گانه در بازارهای کربلا وجود دارند که می توانید آنها را خریداری کنید. اما کیف پول های مردانه با توجه به قیمت معقول و مناسبی که دارند شاید بهترین سوغاتی از کربلا برای آقایان محسوب شوند.

پارچه های لباس مردانه

همانطور که پارچه های چادری با جنس مرغوب و باکیفیت برای خانم ها در بازار کربلا وجود دارد، در بازار پارچه فروشان می توانید موارد زیادی برای آقایان هم پیدا کنید. پارچه های با کیفیت با قیمتی مناسب که برای دوخت کت و شلوار، پیراهن و شلوار می توانند مناسب باشند.

دشداشه

لباس مردان عرب که سفید رنگ و یک تکه است، دشداشه نام دارد. این لباس سنتی و زیبا که بسیار خنک می باشد را احتمالا در جنوب ایران مشاهده کرده باشید. با توجه به آب و هوای گرم در شهرهای جنوبی ایران و کشور عراق، دشداشه محبوبیت زیادی در این مناطق دارد. اگر قصد خرید دشداشه به عنوان سوغاتی را نداشتید، در سفر کربلا حتما به آن نیاز پیدا خواهید کرد، پس به فکر خرید دشداشه باشید.

دشداشه، سوغات کربلا برای آقایان
دشداشه، سوغات کربلا برای آقایان

سوغات کربلا برای بچه ها

سوغات کربلا برای دختر بچه ها و یا پسر بچه ها مطلب مهم دیگریست که باید به آن توجه کنید. به هر حال پس از سفر به کربلا بهتر است کودکان را فراموش نکنید تا این سفر زیارتی در ذهن آنها ماندگار بماند. در ادامه به معرفی بهترین سوغاتی از کربلا برای بچه ها می پردازیم.

اسباب‌بازی‌های سوغات کربلا

مطمئنا بیشترین چیزی که می تواند یک کودک را خوشحال کند، اسباب بازی است. در بازارهای کربلا و در میان دستفروشان می توانید انواع اسباب بازی ها را مشاهده کنید که برخی از آنها واقعا ارزش خرید دارند. البته تعداد زیادی از آنها فاقد ارزش می باشند و جنس بی کیفیتی دارند که شاید بیش از یکبار مورد استفاده قرار نگیرند. پس بهتر است با توجه به قیمت محصولات، یک اسباب بازی خوب و باکیفیت خریداری کنید، در غیر این صورت توصیه می کنیم به سراغ گزینه های دیگری بروید.

دعای حرز امام جواد (ع)

احتمالا با بازوبندها و مچ بندهایی که دعا در آنها قرار می گیرد آشنا هستید و این موارد را در شهرهای قم و مشهد نیز مشاهده کرده باشید. دعای حرز امام جواد از معروف ترین دعاها محسوب می شود که طبق روایات و سخنان علما از بلایا و چشم زخم جلوگیری می کنید، بنابراین این گزینه هم می تواند برای خرید سوغاتی بچه ها گزینه مناسبی محسوب شود.

سوغات مذهبی از کربلا

مهمترین بخش از بهترین سوغاتی از کربلا به محصولات مذهبی مربوط می شود. مهر، تسبیح، جانماز و … از گزینه هایی هستند که علاوه بر متبرک بودن به حرم حضرت عباس و امام حسین (ع)، ارزش معنوی بالایی دارند. در ادامه به معرفی بهترین سوغات مذهبی از کربلا می پردازیم و می توانید با آنها بیشتر آشنا شوید.

مهر و تربت کربلا

بدون شک مهمترین و پرفروش ترین سوغات کربلا، مهر و تربت این شهر است. طبق احادیث و روایاتی که از ائمه و علما نقل شده است تربت کربلا آثار و برکات زیادی در زندگی شما خواهد داشت. به همین دلیل هم مهرهای کربلا که از تربت و خاک این شهر ساخته شده اند از پرفروش ترین سوغات عراق محسوب می شوند. یکی از روایات معروف در مورد تربت کربلا از امام صادق (ع) است که می فرمایند: “سجده بر تربت امام حسین (ع)، حجاب های هفت گانه را از میان بر می دارد”. 

البته به جز مهر، تسبیح های خاکی شکل که با تربت کربلا ساخته شده اند نیز در بازار وجود دارد که می توانید آنها را خریداری کنید. همچنین تربت کربلا در بسته بندی های مختلف برای تیمم وجود دارند که یکی دیگر از سوغاتی های این شهر به شمار می رود. 

مهر و تربت کربلا از پرفروش ترین سوغات کربلا
مهر و تربت کربلا از پرفروش ترین سوغات کربلا

جانماز و سجاده

بهترین هدیه از کربلا، جانماز و سجاده است که معمولا زائران امام حسین (ع) برای خرید آنها را انتخاب می کنند. شاید پارچه های سبز رنگی که متبرک به ضریح امام حسین و حضرت عباس (ع) شده باشند بهترین سجاده و جانماز محسوب شوند، اما جانمازهای زیبا و دوخته شده نیز در بازارهای کربلا یافت می شود. هنگامی که به نزدیکی بین الحرمین می رسید با دستفروش های متعددی مواجه می شوید که انواع سجاده و جانماز را برای فروش دارند.

خلعت آخرت (کفن)

کفن به عنوان آخرین لباسی که بر تن مسلمانان می شود از اهمیت بالایی برخوردار است و این آرزوی تمام شیعیان می باشد که کفن آنها از کربلا خریداری شده باشد. کفن های مختلف و متنوعی در کربلا پیدا می شود که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مهمتر از همه بر روی آنها با تربت کربلا، زیارت عاشورا نوشته شده است. اگر به دنبال معنوی ترین و بهترین سوغاتی از کربلا هستید باید کفن خریداری کنید.

خوراکی های سوغات کربلا

علاوه بر موارد نامبرده شده شما در کربلا می توانید مانند تمام شهرهای دنیا، خوراکی های مخصوص این شهر را پیدا کنید. البته کربلا در این زمینه گزینه های زیادی را پیش روی شما قرار نمی دهد و از خوراکی های خاصی برخوردار نیست.

رطب یا خرما

مطمئنا مهمترین و بهترین سوغاتی از کربلا در خوراکی های این شهر، رطب است. همانند شهرهای جنوب کشور یا خوزستان که خرما و رطب مرغوبی دارد، کربلا نیز در این زمینه از مدعیان است. البته خرمای کربلا با توجه به فضای معنوی این شهر حس و طعم خاصی دارد.

رطب کربلا از بهترین خوراکی ها برای خرید سوغاتی
رطب کربلا از بهترین خوراکی ها برای خرید سوغاتی

شیرینی کربلا

در کربلا می توانید انواع شیرینی ها را پیدا کنید که بیشتر آنها طبع گرمی دارند. از شیرینی های خرمایی و گردویی گرفته تا حلواهای مختلف که طعم لذیذی دارند. برخی از این شیرینی ها با انجیر و انواع آجیل آمیخته شده اندو طعم متفاوتی دارند.

ارزانترین سوغات کربلا

اگر به دنبال ارزانترین سوغات کربلا هستید با توجه به قیمت سوغات کربلا، باید به سراغ مهر، تسبیح و جانماز بروید. البته قیمت سوغات کربلا را نمی توان ثابت دانست و هیچ وقت قابل پیش بینی نیست، چون با نوسان های ارزی، قیمت دینار عراق هم بالا می رود و در نتیجه سوغات کربلا نیز گران تر می شود. اما با این حال توصیه می شود به جای خارج کردن ارز کشور و خرید های گران قیمت از کشور خارجی، به خرید کالاهای معنوی مانند انگشتر های عقیق و دُر نجف، کفن، مهر و سجاده و تسبیح بسنده کنید.

کلام آخر

سفر کربلا می تواند بهترین سفر تمام عمر یک مسلمان شیعه محسوب شود. انشالله این سفر نصیب تمام مردم ایران شود و با خرید بهترین سوغاتی از کربلا بتوانید خویشاوندان و نزدیکان خود را خوشحال کنید. شما علاوه بر خرید سنتی از بازارهای کربلا می توانید به خرید اینترنتی سوغات کربلا هم دسترسی داشته باشید و از وب سایت های مختلف فروشگاهی خرید خود را انجام دهید. در این مقاله از همیار تریپ سعی کردیم تمام سوغاتی های این شهر مقدس را به شما معرفی کنیم.

سوالات متداول

چادرهای زنانه و صنایع دستی و ظرف و ظروف، به خصوص سینی ها و قندون های کربلا میتوانند بهترین سوغاتی برای خانم ها محسوب شوند.

شما می تواند انگشتر های مختلفی که از سنگ دُر نجف و عقیق درست شده اند را برای آقایان خریداری کنید.

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.