بهترین سوغاتی ارومیه را بشناسید [+20 سوغاتی ارومیه]

بهترین سوغاتی ارومیه را باید از لیست خوراکی‌ها، عرقیات، صنایع دستی و دیگر محصولات این شهر انتخاب کنید. ارومیه در کشور ایران به قطب بیدمشک معروف است. شهرستان ارومیه در استان آذربایجان غربی قرار دارد و در صورتی که به این شهر سفر کردید کار سختی در انتخاب بهترین سوغاتی خواهید داشت. تنوع محصولات منحصر به فرد در ارومیه، لیست بلند بالایی را برای خرید سوغاتی در اختیار شما می گذارد. در ادامه این بخش از همیارتریپ سعی می کنیم شما را با بهترین سوغات ارومیه با عکس آشنا کنیم.

آشنایی با بهترین سوغات ارومیه
بهترین سوغاتی از ارومیه چه بخرم؟

نقل ارومیه

خوراکی ها همیشه از محبوب ترین سوغاتی ها به شمار می روند. نقل ارومیه در کشور از کیفیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل هم محبوبیت زیادی دارد. در حال حاضر روش درست کردن نقل ها مثل گذشته نیست و به جای روش سنتی، از دستگاه های ماشینی استفاده می شود.

نقل ارومیه در چند مدل مختلف تولید می شود و با طعم های متنوع در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
نقل خوش طعم ارومیه
نقل ارومیه، شیرین کننده‌ی لحظات سفر شما

نقل زعفرانی ارومیه

طلای سرخ در ایران، اسانس بسیاری از خوراکی های مردم شده است. بستنی های زعفرانی، چای زعفرانی و نبات های زعفرانی را احتمالا خورده باشید. زعفران می تواند طعم و بوی خوبی به هر خوراکی ببخشد. نقل ارومیه هم به عنوان بهترین سوغاتی ارومیه، با طعم زعفرانی تولید می شود. البته با توجه به قیمت بالای زعفران، قیمت نقل زعفرانی هم نسبت به دیگر نقل ها بالاتر است.

نقل بیدمشک ارومیه

همانطور که گفتیم ارومیه به نوعی با بیدمشک شناخته می شود. قطب بیدمشک در کشور این طعم را به نقل های خود هم اضافه کرده است. گیاه بیدمشک که ظاهری زیبا اما عجیب دارد، از خواص درمانی زیادی برخوردار است. بیدمشک، سرد مزاج است و می تواند راه درمانی فوق العاده برای سردردهای گرم مزاجی محسوب شود. نقل بیدمشک که داخل آن معمولا با مغز پسته و بادام پر می شود، می تواند گزینه ای عالی برای جایگزینی قند باشد.

نقل گل محمدی ارومیه

بهترین سوغاتی ارومیه با توجه به سلیقه‌ی مردم می تواند متفاوت باشد، اما کمتر کسی است که بوی گل محمدی را دوست نداشته باشد. نقل گل محمدی علاوه بر طعم شیرین نقل بوی خوشی هم به شما هدیه می دهد. گل محمدی در واقع یک نوع از گل رز است که به روش گلابگیری از آن گلاب تولید می کنند. خواص درمانی آن به خصوص آرامش بخشی گلاب، بر هیچ کسی پوشیده نیست. 

عرقیات ارومیه

موقعیت جغرافیایی ارومیه و به طور کلی منطقه‌ی شمال غربی ایران، باعث رشد انواع گیاهان شده است. پوشش گیاهی این منطقه علت اصلی وجود انواع عرقیجات در ارومیه است. شاید همه از عرقیات ارومیه فقط بیدمشک را بشناسند اما در این شهرستان، می‌توانید عرقیجات زیر را هم پیدا کنید:

  • بهارنارنج
  • بومادران
  • برگ بید
  • بابونه
  • پونه
  • ترخون
  • پیچک
  • خاکشیر
  • شنبلیله
  • گل گاو زبان
  • کاکوتی
  • کاسنی
عرقیات ارومیه، با خواص درمانی فراوان
بهترین عرقیات ارومیه، با خواص درمانی

عرق بیدمشک ارومیه

اگر به ارومیه سفر کردید حتما زمانی را به خرید عرقیات این منطقه اختصاص دهید. عرق بیدمشک با خاصیت درمانی سرگیجه و کم خونی می تواند گزینه ای عالی برای خرید سوغات استان ارومیه محسوب شود. خاصیت دیگری که این گیاه دارد، تقویت کارایی قلب است.

در صورتی که فردی از خانواده یا فامیل شما بیماری قلبی و یا میگرن و سردرد دارد، می توانید با خرید عرق بیدمشک سلامتی را به آنها هدیه دهید.

بادرنجبویه ارومیه

بادرنجبویه گزینه دیگری برای خرید بهترین سوغاتی ارومیه محسوب می شود. در کوهستان ها و دشت های ارومیه می توانید به مقدار زیادی از این گیاه پیدا کنید. این گیاه که طعم نعنایی دارد، خواص درمانی فوق العاده ای دارد. از جمله‌ی این خواص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرام بخش
  • افزایش اشتها
  • کاهش درد
  • التیام بخش
  • کاهش استرس
  • درمان سوءهاضمه

حلوای ارومیه

در ادامه‌ی معرفی بهترین سوغاتی ارومیه و معرفی بهترین خوراکی های این شهر، باید به حلوا اشاره کنیم. حلوا در زندگی روزمره‌ی ایرانیان زیاد کاربرد ندارد اما می تواند یک دسر یا یک پیش غذای عالی محسوب شود. حلوا در ارومیه با طعم های مختلف پخته می شود که می تواند علاوه بر خوشمزه بودن خواص درمانی هم داشته باشد.

خرید و قیمت حلوای ارومیه
خرید و قیمت حلوای ارومیه، خوشمزه ترین سوغات ارومیه

حلوای گردو ارومیه

حلوای گروی معمولا به شکل لوزی تقسیم بندی می شود و با پودر پسته یا خلال بادام تزئین می شود. این حلوا سوغات ارومیه آذربایجان غربی است و می توانید با مراجعه به مراکز خرید و فروشگاه ها در این شهر آن را خریداری کنید. حلوای گردو از موادی همچون شکر، آرد برنج، آب و پودر کاکائو پخته می‌شود.

حلوای هویج ارومیه

حلوای هویج می تواند یک میان وعده‌ی عالی محسوب شود. این حلوا با موادی نظیر شیره انگور، گلوکز، شکر، گیاه چوبک، هویج، گردو و پسته درست می شود. اگر به دنبال خوراکی با طبع گرم هستید حلوای هویج بهترین انتخاب برای شماست. این حلوا با توجه به گردو، پسته و شیره انگور که دارد طبع بسیار گرمی دارد.

حلوای هویج در ارومیه یکی از خوراکی های شب یلدا محسوب می‌شود.

تره حلوا 

تره حلوا یا همان حلوا شیرازی در ارومیه هم پخته می شود. این حلوا از ترکیب گردو، شهد حلوا، شکر و هل درست می شود. این حلوای خوشمزه و مقوی طبع گرمی دارد و تقریبا شبیه به کاچی است. در صورتی که قصد خرید سوغات ارومیه آذربایجان غربی را دارید باید به بسته بندی آنها هم دقت کنید. در مورد تره‌حلوا که بافت نرمی دارد بهتر است ظرفی در بسته و محکم استفاده کنید تا هنگام برگشت از سفر دچار مشکل نشوید.

حلوا دوشاب 

دوشاب در زبان ترکی همان شیره انگور است. حلوا دوشاب با توجه به طبع بسیار گرمی که دارد می تواند میان وعده ای عالی برای فرزندان شما یا حتی خودتان در محل کار محسوب شود. مواد تشکیل دهنده‌ی حلوا دوشاب، آرد سبوس دار، دوشاب، هل، آب، گلاب، زعفران و روغن حیوانی است.

حلوا نساء 

احتمالا تا به اینجا نتیجه گرفته باشید که می توانید بهترین سوغاتی ارومیه را در میان حلواها پیدا کنید. خاص ترین و منحصر به فرد ترین حلوای موجود در ارومیه، حلوا نساء یا حلوا نثار نام دارد. این حلوا از موادی همچون آرد سفید، پودر قند، زعفران، کره و روغن مایع درست می شود. این حلوا دستور پخت دیگری هم با روغن حیوانی دارد که بسیار مقوی تر از روش اول است.

بهتر است حلوایی که می خرید با روغن حیوانی درست شده باشد تا کمک زیادی به رشد جسمانی شما کند. 

نان‌های سنتی ارومیه

نان های سنتی ارومیه را می توان در لیست بهترین سوغاتی ارومیه قرار داد. نان های سنتی و خاصی که فقط در ارومیه می توانید پیدا کنید. نان های سنتی ارومیه علاوه بر اینکه گزینه خوبی برای خرید سوغاتی هستند، می توانند یک وعده غذایی در مسیر سفر شما باشند. چره در زبان ترکی به معنی نان است. 

نان های سنتی ارومیه با اسم های محلی عبارتند از:

  • یخا‌چره: یخا‌چره نان سنتی ارومیه محسوب می شود که بالای صد سال قدمت دارد. این نان که در تنورهای قدیمی پخته می شود از آرد گندم، آب و نمک درست می شود.
  • تنورچره: تنورچره همان نان لواش است که در گویش محلی به آن لاواش هم گفته می شود. این نان نازک که احتمالا همه می شناسید، با آب، نمک و آرد پخته می شود.
  • تاوا‌چره: تاواچره نان مقوی تر و خوشمزه تری نسبت به دو مورد قبل است. با وجود گردو در دستور پخت این نان، باید اشاره کنیم که از ارزش غذایی بالاتری هم برخوردار است.
  • نان ارده: شاید مقوی ترین نان ارومیه را باید همین نان ارده بنامیم. این خوراکی خوشمزه و مفید از ترکیب شیر، مخمر، شکر، ماست، روغن، نمک، آرد سفید و تخم مرغ تهیه می شود. 
  • جزلا‌چره: این نان هم تقریبا مشابه نان لاواش یا همان تنورچره است. ضخامت کمی دارد و با آب، نمک و آرد گندم درست می شود.
نان سنتی ارومیه رو از کجا بخرم؟
عطر و طعم ماندگار مام سنتی ارومیه

شیرینی های ارومیه

لوزانک

لوزانک همان مسقطی است و از شیره انگور، نشاسته، گلاب، آب، گردو و پسته درست می شود. همانطور که گز یا باسلوق سوغاتی های محبوب شهرهای دیگر است، لوزانک هم می تواند نمونه ای از بهترین سوغاتی ارومیه باشد، که با آن طعم شیرینی را به دوستان و آشنایان هدیه دهید. لوزانک بسته بندی زیبایی دارد و با قیمت مقرون به صرفه می تواند گزینه‌ی خوبی برای خرید سوغاتی باشد.

سوجوق

بهترین سوغاتی ارومیه می تواند همین شیرینی های خوشمزه باشد که دل هر شخصی را آب می کند. یکی از این شیرینی های خوشمزه و مقوی ارومیه، سوجوق نام دارد. سوجوق با شیره انگور، نشاسته و گلاب تولید می شود. درون این شیرینی ها مغز گردو گذاشته می شود که خوردن آنها را لذت بخش تر می سازد. همچنین پودر نارگیل به تزئین این شیرینی کمک می‌کند.

شیرینی سی

شیرینی سی با مخلوط شدن آرد و ماست تهیه می شود. بعد از آن به این مایه، شکر اضافه می شود. سپس روی آنها زرده‌ی تخم مرغ مالیده شده و درون تنور قرار می گیرند. اگر به دنبال بهترین سوغاتی ارومیه هستید که از کوچک تا بزرگ را خوشحال کند باید به سراغ شیرینی های ارومیه بروید.

انواع شیرینی ارومیه
بهترین سوغات ارومیه

صنایع ‌دستی ارومیه

خوراکی ها شاید سوغاتی خوبی باشند اما نمی توانند گزینه مناسبی به عنوان یادگاری از مسافرت شما باشند. اگر به دنبال یادگاری و سوغاتی همیشگی هستید باید به سراغ صنایع دستی و هنر آن شهر بروید. ارومیه علاوه بر خوراکی های خوشمزه ای که دارد از صنایع دستی و هنرهای مختلفی بهره می برد. طبق اقلیم آن ناحیه احتمالا تا حدی سوغات صنایع دستی ارومیه قابل حدس باشد.

صنایعی مانند گلیم، جاجیم، فرش، سفال، منجوق دوزی، وسایل چوبی، رنگرزی و منبت کاری را می توانید در ارومیه خریداری کنید.

فرش دستباف ارومیه

فرش ایرانی یک نماد رسمی برای کشور محسوب می شود. استان ها و شهرهای مختلفی در کشور صنعت فرش بافی را دنبال می کنند. ارومیه هم در زمینه فرش بافی موفق بوده و فرش های باکیفیتی تولید می کند. فرش ارومیه مانند فرش دیگر شهرهای شمال غربی کشور به خارج از کشور هم صادر می شود. فرش دستباف هنر ناب ایرانی را به مردم دنیا ارائه می دهد. شاید بهتر است هر ایرانی یک فرش دستباف در خانه داشته باشد.

نماد اصالت ایرانی هرچند از قیمت بالایی برخوردار است اما ارزش آن با پول اندازه گیری نمی شود. فرش دستباف را می توان بهترین سوغاتی ارومیه نامید، البته در حوزه صنایع دستی. اگر به دنبال یک سوغاتی هستید که به خارج از کشور ببرید، فرش دستباف ارومیه می تواند بهترین و لاکچری ترین گزینه برای شما باشد.
فرش دستباف ارومیه
هنر ناب ایرانی

پارچه های رو‌دوزی شده 

هنر نزد ایرانیان است و بس. این جمله را در ارومیه می توانید حس کنید. اگر به بازدید از بازارهای سنتی ارومیه بپردازید با هنرهای مختلفی روبرو خواهید شد. رودوزی یکی از هنرهایی است که در ارومیه رونق داشته و افراد زیادی به سمت آن روی آورده اند. برای به کارگیری این هنر شما نیاز به یک پارچه ساده و نخ های ابریشمی رنگی دارید. زنان و دختران هنرمند ارومیه ای با نخ های ابریشمی طرح های سنتی و زیبایی را روی پارچه های ساده نقش می زنند. این پارچه های رودوزی هم می تواند از بهترین سوغاتی ارومیه محسوب شود.

زیبا ترین سوغاتی ارومیه
هنر رودوزی سنتی چیست؟

نازک ‌کاری روی چوب 

صنایع دستی ارومیه فقط بر روی پارچه نقش نبسته و به هنرنمایی روی چوب هم رسیده است. اگر به دنبال یک دکور چوبی هستید می توانید هنر ظریف کاری روی چوب مردم ارومیه را مشاهده کنید و در صورت علاقه مند شدن به آنها، این محصولات را خریداری کنید.

نازک کاری روی چوب در ارومیه
آشنایی با هنر نازک کاری روی چوب در ارومیه

مجسمه های چوبی با هنر پیکرتراشی

هنر پیکرتراشی برای سالیان اخیر ارومیه نبوده و مربوط به قرن ها پیش می باشد. این هنر که نسل به نسل در مردم ارومیه چرخیده و به نسل امروزی انتقال پیدا کرده است، مجسمه های چوبی زیبایی را خلق می کند. می توانید برای خرید بهترین سوغاتی ارومیه با مراجعه به مراکز خرید ارومیه این مجسمه ها را خریداری کنید.

پیکرتراشی، هنر قدیمی مردم ارومیه
پیکرتراشی، زیبا ترین سوغاتی

سوغات ارومیه از کجا بخریم؟

سوغات ارومیه را به دو روش می توانید تهیه کنید. روش اول و بهتر، خرید اینترنتی سوغات ارومیه است. شما می توانید به راحتی در هتل یا اقامت‌گاه خود استراحت کنید و از طریق سایت های اینترنتی، سوغات مورد نظر خود را سفارش دهید. اما اگر علاقه مند به خرید حضوری هستید کار دشوارتری دارید و باید مراکز خرید را پیدا کنید.

اگر به همراه تورهای داخلی به سفر رفته اید احتمالا پیدا کردن مراکز خرید سوغاتی برای شما کار سختی نباشد. اما اگر به تنهایی سفر کرده اید بهتر است نام بهترین مراکز خرید داخلی در ارومیه را به یاد داشته باشید تا دچار سردرگمی نشوید.

نام فروشگاهآدرس
سوغات فروشی چی چست ارومیهارومیه، فلکه چی چست(زنجیر سابق )، نقل و حلوای چی چست
وغات فروشی معتمد ارومیه ارومیه، ابتدای جاده شهید کلانتری، نقل و حلوای معتمد(صفر معتمد ساعتلو)

سوالات متداول

سوغات خوراکی ارومیه شامل مواردی همچون عرقیات بیدمشک، بهارنارنج، بادرنجبویه، نقل با طعم های مختلف، انواع حلوا و نان های سنتی می شود.

صنایع دستی معروف ارومیه شامل مواردی همچون فرش دستباف، گلیم، جاجیم، هنر معرق کاری روی چوب، مجسمه های چوبی، پارچه های رو‌دوزی شده و ... می شود.

سوغات ارومیه علاوه بر صنایع دستی شامل خوراکی های مثل نان های سنتی، عرقیات، شیرینی ها و ... می شود که می توانید از بین آنها بهترین سوغاتی ارومیه را انتخاب کنید.

2 Comments
  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤ says

    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها
    یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ترک ❤
    URMİA ❤AZERBAYCAN

  2. ارومیه قلب آذربایجان ❤ says

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان اورمیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش ❤ تبریز ، شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر 31 عاشورا ، شهر کاپیتان تیم ملی سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤

    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤

    به دیار آذربایجان شهر زیبای اورمیه خیلی خوش آمدید ❤

    ما آذربایجانی ها به خصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤
    یاشاسین ترک ❤

    ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.