بهترین سوغات مشهد را بشناسید [+20 نوع سوغاتی از مشهد]

بهترین سوغات مشهد، می‌تواند خاطرات خوش شما از سفر به مشهد مقدس را دوچندان کند، به طور کلی مشهد یکی از بهترین مقاصد برای سفر به شمار می آید و مناسب ترین تور داخلی برای سالمندان به شمار می آید. سالیانه افراد زیادی برای زیارت حرم امام رضا (ع) به مشهد سفر می کنند. شاید سوغات این سفر نسبت به سفرهای دیگر برای ما ایرانیان مسئله‌ی مهمتری باشد و هر شخصی دوست دارد یک هدیه به عنوان تبرک از سفر مشهد دریافت کند. برای خرید سوغات مشهد الرضا گزینه های زیادی دارید که با قیمت های مختلفی می توانید خریداری کنید.

از انگشترهای مختلف با سنگ های زیبا و قیمتی، تا نخودچی کشمش های مشهد جز بهترین سوغات و صنایع دستی مشهد مقدس محسوب می شوند. در ادامه ما به معرفی بهترین سوغات مشهد می پردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

سوغاتی از مشهد چی بخرم؟
بهترین سوغاتی از مشهد

سنگ فیروزه مشهد

بهترین سنگ فیروزه را در نیشابور پیدا خواهید کرد. سنگ های فیروزه، سنگ های قدیمی و سنتی هستند که از گذشته برای هدیه دادن مورد استفاده قرار می گرفتند. با توجه به همجواری نیشابور با مشهد، شما می توانید بهترین سنگ های فیروزه را در مشهد هم پیدا کنید. البته باید سعی کنید از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید سنگ فیروزه کنید، چون سنگ های تقلبی زیادی در بازار وجود دارد.

خاصیت آرامش بخش بودن این سنگ ها سبب شده که از آنها گردنبند و انگشتر ساخته شود. از نظر روانشناسی رنگ ها، رنگ آبی و فیروزه ای باعث اعتماد و آرامش در انسان می شود. شاید بهترین سوغاتی مشهد برای دوست پسر شما انگشترهایی با نگین فیروزه باشد و بهترین سوغاتی مشهد برای دوست دختر هم گردنبندهای فیروزه باشد که بسیار ظریف و زیبا هستند.

سنگ های فیروزه فقط در انگشتر و گردنبند به کار گرفته نمی شوند و شما می توانید با مراجعه به بازارهای مشهد، ظروف مسی فیروزه کوبی شده، تسبیح با مهره های سنگ فیروزه، آویزهای چشم نظر و … را خریداری کنید.

خواص سنگ فیروزه، سوغات مشهد
سنگ فیروزه بهترین سوغاتی مشهد

انگشتر و سنگ‌های زینتی مشهد

وقتی اسم سفر زیارتی به میان می‌آید، انگشتر به یکی از مهمترین خواسته‌های اطرافیان می‌شود. مشهد مقدس هم از این قاعده مستثنا نیست و انگشترهای مختلفی با سنگ های قیمتی در آن به فروش می‌رسد. انگشترهای با نگین های مختلفی همچون:

  • سنگ عقیق: سنگ عقیق به سنگ مقدس معروف است. این سنگ با رنگ های مختلفی مثل قرمز، زرد، آبی، نارنجی، سبز، مشکی و قهوه ای در بازار وجود دارد.
  • یاقوت: یاقوت پس از الماس سخت ترین سنگ در کانی ها محسوب می شود. این سنگ زیبا در دو مدل یاقوت سرخ و یاقوت کبود موجود است. یاقوت کبود شامل رنگ هایی همچون زرد، آبی، نارنجی، صورتی و بنفش می شود.
  • دُر نجف: دُر نجف را در عراق باید خریداری کنید اما خب این سنگ قیمتی و پر‌خاصیت به تمام شهرهای مذهبی صادر می شود و می تواند بهترین سوغاتی مشهد هم لقب گیرد. دُر نجف سنگ شفاف و بی رنگی است که در بعضی از موارد خطوط سیاه میان آن وجود دارد.
  • حدید: سنگ حدید یا سنگ هماتیت، رنگ سیاه و زیبایی دارد که می تواند یک انگشتر شیک و زیبا برای مردان محسوب شود. 
  • شرف الشمس: شرف الشمس در واقع یک سنگ نیست و دعایی مربوط به حضرت علی می شود که روی عقیق زرد نوشته می شود و خواستار زیادی در بین علاقه مندان به انگشتر دارد. طبق روایات این انگشتر برای افزایش رزق و دوری از بلا مناسب است.
  • زمرد: سنگ زمرد یک جواهر فوق العاده و البته گران قیمت است. این سنگ سبز رنگ و زیبا علاوه بر خواص درمانی که دارد از طرف ائمه هم استفاده از آن توصیه شده است.

این سنگ ها را در بهترین مراکز خرید مشهد به راحتی پیدا خواهید کرد و می توانید با مراجعه به سنگ تراشی ها، آنها را روی رکاب انگشتر قرار دهید. در نظر داشته باشید به علت گران قیمت بودن سنگ های زمرد و یاقوت، احتمالا برای خریدشان باید به طلافروشی مراجعه کنید.

سنگ های قیمتی و انگشترهای مذهبی
مشهد، معدن سنگ های قیمتی و انگشترهای مذهبی

تسبیح مشهد

یکی دیگر از سوغاتی های شهرهای مذهبی قطع به یقین تسبیح است. تسبیح علاوه بر کارایی اصلی خود که برای ذکر گفتن استفاده می شود، برای زیبایی هم خریداری می شود. تسبیح ها مدل ها و رنگ های مختلفی دارند و در بعضی از موارد با سنگ های قیمتی ساخته می شوند که از قیمت بالایی هم برخوردار هستند. تسبیح همچنان با گذشت زمان و تولید انواع صلوات شمارها باز هم محبوب مانده و مورد استقبال زائرین است.

حس آرامشی که با چرخاندن مهره های تسبیح به آدم دست می دهد، مطمئنا با صلوات شمار در آدم به وجود نمی آید. تسبیح های مشهد در مدل های مختلف با سنگ های متنوعی مثل عقیق، فیروزه یا یشم ساخته می شوند.

همچنین از تسبیح های معروف و محبوبی که در مشهد وجود دارد می توان به مواردی همچون کهربا، شاه مقصود، یسر و سندلوس اشاره کرد.

تسبیح مشهد در بازار سوغات مشهد
تسبیح مشهد بهترین هدیه برای عزیزان

گلیم و قالی مشهد

گلیم، قالی و یا فرش در جای جای کشورمان بافته می شود و هر کدام از آنها از مرغوبیت خاصی برخوردار است. گلیم و قالی های دستباف مشهد در حال حاضر به عنوان دکور استفاده شده و جنبه تزئینی در خانه ها دارند. اگر به دنبال بهترین سوغاتی مشهد از هنر مردم این شهر هستید باید به سراغ گلیم و قالی مشهد بروید.

هنر گلیم بافی و قالی بافی مشهد
صنایع دستی جذاب ترین سوغاتی مشهد

جام چهل کلید، خاص ترین سوغات مشهد

در لیست بهترین سوغاتی مشهد باید به یکی از خاص ترین سوغاتی های این شهر اشاره کنیم. جام چهل کلید از صنایع دستی مشهد به شمار می رود. این کاسه یا جام برنجی از هدایای با ارزشی است که می توانید به صورت اینترنتی یا حضوری در بازارهای مشهد خریداری کنید.

برای خرید اینترنتی می توانید سری به پیج سوغات مشهد یا سایت های اینترنتی بزنید.

در جام چهل کلید، 40 آیه از قرآن کریم حک شده است. علت نامگذاری این جام به چهل کلید، متصل بودن 40 کلید کوچک بر روی آن است. از دیگر ویژگی های این ظرف باید به حک شدن سوره های مختلف قرآنی، آیت الکرسی و نام ائمه اشاره کرد.

جام چهل کلید، خاص ترین سوغات مشهد
خاص ترین سوغات مشهد برای افراد معتقد

سماورهای مشهدی 

یکی دیگر از وسایلی که می توانید به عنوان بهترین سوغاتی مشهد بشناسید، سماورهای مشهدی است. زندگی سنتی و قدیمی همچنان در بسیاری از خانه های مشهد و به خصوص روستاهای آن در جریان است. سماور عضو جدا نشدنی آشپزخانه های مردم مشهد محسوب می شود. البته در حال حاضر در بسیاری از خانه ها از سماورهای برنجی یا سماور ذغالی به عنوان دکور در خانه استفاده می شود.

شما هم می توانید برای خرید سوغاتی مشهد به خرید سماور مشهدی فکر کنید. سماورهایی با جنس های مختلف برنجی، مسی و یا نقره ای. در نظر داشته باشید که با توجه به بزرگی و حجم استفاده شده از مس یا نقره یا برنج، قیمت این سماورها بالاتر خواهد رفت.

دیگ سنگی یا هرکاره

بهترین سوغاتی مشهد برای خانم ها دیگ سنگی یا هرکاره است. دیزی سنگی های مشهد معروف است و راز خوشمزه بودن آنها هم در ظروف پخت آنهاست. ظروف سنگی که با تراشکاری به شکل دیگ های کوچکی درآمده اند. مدل های کوچکتر این ظروف برای ساییدن زعفران یا خرد کردن دیگر خوراکی ها کاربرد دارد. این ظروف سنگی می توانند هدیه ای با قیمت نسبتا مناسب محسوب شوند.

نام این دیگ های سنگی از روی جنس آن سنگ ها یعنی هرکاره برداشته شده است. سنگ هرکاره در اطراف مشهد پیدا می شود و با هنر تراشکاری مردم مشهد به شکل ظروف در می آیند. این ظروف علاوه بر زیبایی از خواص زیادی هم برخوردار هستند. با توجه به املاح طبیعی موجود در این ظروف مانند منیزیم و آهن، شما می توانید با خرید آنها به سلامتی خود کمک کنید.

اگر قیمت دیگ های سنگی برای شما بالا بود نگران نباشید چون ظروف کوچکتری مثل هاون، لیوان و ظروف دکوری دیگر هم با این روش ساخته می شود.

قابلمه های دیگ سنگی یا هرکاره، بهترین سوغاتی مشهد
قابلمه های دیگ سنگی جذاب ترین سوغات مشهد

پوستین حیوانات 

یکی از سوغاتی های خاص مشهد، پوشاکی با جنس پوستین گوسفند‌هاست. معمولا با استفاده از پوست گوسفند یا حیواناتی شبیه به آن کلاه، شال، پالتو، بافت و یا حتی پادری هم تولید می شود. در مناطق عشایر نشین خراسان رضوی این اتفاق بیشتر رخ می دهد و لباس های گرمی با استفاده از پوستین ساخته می شود. می توانید به عنوان یادگار یا سوغات مشهد، پوستین حیوانات را خریداری کنید. البته در حال حاضر کمتر کسی این مدل لباس ها را در شهر به تن خواهد کرد، اما پادری و وسایل اینچنینی برای خانه می تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

زعفران

زعفران یا به قول معروف طلای سرخ، بهترین سوغاتی مشهد محسوب می شود. این محصول که در اکثر مناطق استان خراسان کشت می شود، یکی از مهمترین طعم دهنده ها در بین ایرانیان می باشد. زعفران ایرانی آنقدر مرغوب و عالی است که به خارج از کشور هم صادرات می شود. حتی اگر قصد سفر به خارج دارید و می‌خواهید برای دوستانتان در خارج از کشور سوغاتی خریداری کنید، زعفران می تواند بهترین سوغاتی مشهد باشد.

بهترین زعفران موجود در کشور متعلق به قائنات است اما زعفران مشهد هم از کیفیت خوبی برخوردار است. سعی کنید از بازارها و مراکز خرید معتبر این محصول را خریداری کنید تا زعفران تقلبی نصیبتان نشود.

Buying-original-Mashhad-saffron-as-a-souvenir
خرید زعفران اصل مشهد به عنوان سوغاتی

نبات مشهد

نبات مشهد یکی از معروف ترین و محبوب ترین سوغاتی های مشهد محسوب می شود. به طور معمول در پک سوغات مشهد، نبات هم قرار دارد. نبات با طعم های مختلف زعفرانی، دارچینی، ترش، زنجبیلی و طعم های گیاهی در بازار مشهد موجود است. شاید ارزان ترین سوغات مشهد، همین پک نبات با طعم های متنوع باشد.

خشکبار، نخودچی کشمش مشهد

اگر در بازارهای مشهد حرکت کنید و حتی در مسیر رسیدن به حرم مطهر امام رضا (ع) باشید، مطمئنا با مغازه های خشکبار فروشی مواجه خواهید شد. یکی از سوغاتی های دیگر مشهد که از قیمت مناسب تری برخوردار است، خشکبار است. خشکبار محبوب مشهد که معمولا به عنوان سوغاتی خریداری می شوند عبارتند از:

  • آلو بخارا
  • زرد‌الو خشک شده
  • نخودچی کشمش
  • فندق
  • آلو خشک شده
  • گردو
  • بادام
  • انواع دانه ها
نخودچی کشمش، محبوب ترین سوغات مشهد
خوشمزه ترین سوغات مشهد

ادویه هفت قلم

ادویه ها بخش مهمی از آشپزی را تشکیل می دهند. در هر کشور یا شهری یک ادویه از محبوبیت خاصی برخوردار است. به عنوان مثال در کشور هند و مناطق آن بخش از آسیا، از ادویه های بسیار تند استفاده می شود. یا اگر بخواهیم برای کشور خودمان مثالی بزنیم، زیره در کرمان بسیار محبوب و البته با‌کیفیت است. در مشهد هم علاوه بر ادویه های معمولی می توانید ادویه ای به نام هفت قلم را پیدا کنید.

هفت قلم می تواند بهترین سوغاتی مشهد برای خوش طعم کردن غذاهایتان محسوب شود. در فروشگاه های سوغات فروشی مشهد می توانید این ادویه را خریداری کنید. این ادویه با توجه به ترکیباتی که دارد، از خواص بی نظیری همچون بهبود عملکرد دستگاه گوارش، ضد سرطان و آرامش بخشی برخوردار است. از این محصول در تهیه‌ی ترشی هم استفاده می‌شود.

ادویه هفت قلم، از مخلوط شدن هفت قلم ادویه ساخته می شود که عبارتند از:

  • گلپر
  • زنجبیل
  • فلفل سیاه
  • فلفل قرمز
  • دارچین
  • زردچوبه
  • سماق

ترشی مشهدی

همیشه در سفره های ایرانیان در کنار غذا سالاد،ترشی یا یک نوشیدنی قرار دارد. معمولا هر شهر هم یک سالاد یا ترشی مختص خود را دارد. مشهد هم از ترشی خاص خود بهره می برد که با ترکیب موادی همچون گوجه فرنگی، هویج، گل کلم، کرفس، سبزیجات و ادویه مشهدی ساخته می‌شود.

شاید حمل و نقل ترشی در سفرها کار سختی باشد و به عنوان خرید سوغات نتوان از آن استفاده کرد. اما حتما باید این ترشی را در خود مشهد تجربه کنید.

زرشک مشهد

زرشک از طعم دهنده های ترش مزه و ملس ایرانیان است که می تواند طعم خوبی به غذا بدهد. زرشک مرغوبی که در خراسان جنوبی یافت می شود را احتمالا کمتر جایی بتوانید پیدا کنید. این زرشک را در مشهد هم می توانید پیدا کنید و به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان خریداری کنید. زرشک یک میوه‌ی خشک شده محسوب می شود که از خواص درمانی زیادی هم برخوردار است. زرشک ها به دو نوع اناری و مجلسی کشت می شوند و مدل مجلسی می تواند یک زرشک پلو با مرغ عالی را برای شما به ارمغان برساند.

جیلی بیلی سوغات مشهد

از خوراکی های خوشمزه‌ی مشهد که کودکان هم از آن استقبال زیادی می کنند باید به آبنبات های جیلی بیلی اشاره کنیم. جیلی بیلی بهترین سوغاتی مشهد برای فرزندان و کودکان فامیل محسوب می شود. آبنبات های سنگی و جیلی بیلی محبوبیت زیادی در شهر مشهد دارند و می توانید آنها را در خشکبار فروشی یا قنادی های مشهد پیدا کنید.

پرچم‌های مذهبی متبرک شده به حرم

حرم مطهر امام رضا (ع) اصلی ترین دلیل سفر افراد به مشهد مقدس است. شاید خیلی از مردم ایران هم زیاد نتوانند به این شهر سفر کنند و دوست دارند در همان روزهای کمی که در مشهد اقامت دارند به اندازه کافی زیارت کنند. یکی از رسومات مسلمانان، متبرک کردن پرچم، شال یا پارچه با حرمین مطهر است.

در مشهد هم پرچم هایی متبرک با نام حضرت رضا دوخته می شود و به حرم امام متبرک می شوند که می توان آنها را بهترین سوغاتی مشهد برای افراد مذهبی دانست. این پرچم ها را می توانید از بازار مشهد خریداری کنید و پس از متبرک کردن به دوستان خود هدیه دهید. 

عبای نماز 

یکی دیگر از اجناسی که در شهرهای مذهبی به فروش می رسد، عبای روحانی است. عبا‌هایی با جنس ابریشم یا نخی که از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما مهمتر از کیفیتشان، متبرک بودن به حرم امام هستند. برای دوستان مذهبی خود بهترین سوغاتی مشهد، عبای نماز است.

کفن میت، سوغات مذهبی 

مسلمانان پس از فوت نیاز به لباس مخصوصی دارند به اسم کفن. از سمت ما مسلمانان همیشه ترجیح داده می شود که این کفن هم متبرک به حرمین ائمه باشد. همانطور که در کربلا، نجف، قم یا هر شهر مذهبی دیگری کفن دوخته می شود، در مشهد هم می توانید کفن متبرک به حرم امام رضا (ع) را خریداری کنید.

در بازار مشهد با کفن هایی مواجه خواهید شد که علاوه بر پارچه‌ی سفید رنگ، انگشتر عقیق، انواع ادعیه از جمله زیارت عاشورا و دعای جوشن کبیر هم کنار آن قرار گرفته است.

جانماز و مهر مشهد

جانماز مشهد هم می تواند سوغاتی ارزان اما با ارزشی باشد که به دوستان خود هدیه می دهید. جانماز و سجاده هایی که منقش به نام حضرت رضا (ع) است و در برخی از آنها عکس گنبد طلای امام هم نقش بسته است. کنار این جانمازها، مهر و تسبیح، صلوات شمار و عطر مشهدی هم به فروش می رسد. می توانید این وسایل را به عنوان پکیج سوغات مشهد خریداری کنید. اگر به دنبال سوغاتی مشهد برای معلم یا دوستان خود در مدرسه هستید احتمالا جانماز و مهر مشهد بهترین گزینه برای شما محسوب شود.

جانماز و مهر مشهد، سوغاتی مناسب برای دوستان
جانماز و مهر مشهد خاص ترین سوغاتی برای دوستان

سوالات متداول

بهترین راهکار برای خرید سوغات مشهد از شهرهای دیگر مثل کرج، خرید اینترنتی است. می توانید با مراجعه به سایت های مربوطه خاص ترین سوغاتی های مشهد را خریداری کنید.

بهترین سوغاتی مشهد برای پسران می تواند انگشتر با سنگ های قیمتی عقیق، زمرد، فیروزه یا شرف الشمس باشد.

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.