سوغات مراغه چیست؟ | بهترین سوغاتی های مراغه

یکی از مقصدهای اصلی در سفر به استان آذربایجان شرقی، شهرستان مراغه است. این شهرستان با قدمتی بیش از هزار سال یکی از مهمترین شهرهای شمال غربی ایران محسوب می شود. سوغات و جاهای دیدنی مراغه می تواند از مهمترین دلایل سفر افراد به استان آذربایجان شرقی باشد. بهتر است قبل از این سفر با بهترین سوغاتی مراغه آشنا شوید تا در بازار این شهر سر در گم نباشید و خیلی راحت بهترین گزینه را برای خرید انتخاب نمایید.

سوغات مراغه به دو دسته‌ی خوراکی ها و صنایع دستی تقسیم می شود که صنایع دستی آن را می توان از جمله پر فروشترین صنایع دستی ایران دانست. اگر می خواهید با این صنایع دستی و خوراکی های خوشمزه آشنا شوید با این مقاله از همیار تریپ همراه باشید.
معرفی بهترین سوغاتی های مراغه
معرفی بهترین سوغاتی های مراغه

خوراکی‌های مراغه

یکی از بخش های جذاب هر مسافرتی مربوط به خرید سوغاتی به خصوص خرید خوراکی هاست. هر شهر و استانی در ایران یک خوراکی مخصوصی دارد که مسافرین آن را برای اقوام و دوستان خود خریداری می کنند. مراغه هم از این قاعده مستثنا نیست و دارای خوراکی های خوشمزه ای است. از انواع شیرینی و خشکبار گرفته تا عسل های مرغوبی که با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان می توانید در آنجا پیدا کنید.

باسلوق و سجوق، شیرینی محبوب مراغه

از سوغاتی های محبوب شهرستان مراغه باید به شیرینی های باسلوق و سجوق اشاره کنیم. این شیرینی ها که از شیره انگور یا به قول مردم محلی از دوشاب درست می شود از بهترین سوغات مراغه محسوب می شود. این شیرینی های خوشمزه معمولا به صورت های مختلف از جمله پودر نارگیل، گردو، پسته، بادام و میوه ای تزیین می شوند.

باسلوق سوغات مراغه از نشاسته، گلاب، کره، گردو و پودر نارگیل تهیه شده و سجوق از نشاسته، شیره انگور، گلاب، هل و مغز بادام درست می شود. شما می توانید به سوغاتی فروشی های مراغه رفته و این شیرینی ها را در بسته بندی های مختلف خریداری نمایید.

دوشاب یا شیره انگور مراغه

شیره انگور که در بین ترک زبان ها به دوشاب معروف است از فراورده های مهم و مقوی انگور محسوب می شود. با توجه به آب و هوای این منطقه از کشور شما می توانید در فصل پاییز انگورهای درشت و یاقوتی را پیدا کنید. شیره های انگور غلیظ این منطقه از بهترین سوغات مراغه به شمار می رود که با مراجعه به مراکز خرید و یا مغازه های داخل ترمینال ها می توانید آنها را خریداری کنید.

دوشاب یا شیره انگور، سوغات شهر مراغه
دوشاب یا شیره انگور، سوغات شهر مراغه

حلوای مراغه

حلوا یکی دیگر از خوراکی های خوشمزه‌ی مراغه است که با تزئینات و طعم های مختلف به مشتریان عرضه می شود. این حلوای تیره رنگ از شیره انگور، مغز گردو و آرد نخود درست می شود. با توجه به محتویات این خوراکی که اکثرا طبع گرمی دارند، می توانید آن را به عنوان میان وعده به خصوص در فصول سرد سال استفاده کنید. 

آبنبات شکر پنیر یا شیرینی چای

همانطور که گفتیم قبل از سفر به استان آذربایجان شرقی بهتر است با جاهای دیدنی و سوغات مراغه آشنا شوید تا بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید. یکی از گزینه های خوشمزه ای که می توانید اقدام به خرید آن کنید، شکر پنیر یا شیرینی چای نام دارد. البته به این شیرینی قند پنیری هم میگویند که معمولا در مهمانی های مردم مراغه در کنار چای آن را می بینید.

شکر پنیر گونه ای شیرینی سوغات مراغه است و به طور کلی و به خصوص در فصل های بهار و تابستان جای قند را در خانه ها می گیرد. این محصول اخیرا با طعم های مختلفی ترکیب و تولید می شود تا محبوبیت بیشتری را کسب کند که از جمله این طعم ها می توان به لیمویی، دارچینی، پرتقال، هل و زعفران اشاره کرد.
شکر پنیر مراغه
شکر پنیر مراغه

آجیل و خشکبار

اگر به شمال غربی کشور به خصوص آذربایجان شرقی سفر کرده باشید با طبیعت شگفت انگیز و باغات آن آشنا هستید. این استان سرسبز معدن گیاهان، میوه ها و البته خشکبار مقوی در کشور است. مراغه هم یکی از اصلی ترین شهرهای استان برای تولید خشکبار به حساب می آید که در آن می توانید خشکبارهایی مثل بادام، گردو و یا فندق را پیدا کنید.

البته بجز این موارد میوه های خشک شده ای مثل آلو و قیسی هم از طرفدار زیادی برخوردار هستند که با کیفیت بالا در سوغاتی فروشی های شهر می توانید آنها را خریداری نمایید. یکی از شغل هایی که در مراغه به وجود آمده است به سبب کارخانه های تولید و بسته بندی خشکبار است که نشان دهنده‌ی کیفیت این محصولات می باشد.

عسل با کیفیت مراغه از کوه های سهند

احتمالا شما هم با شنیدن نام مناطقی که در نزدیکی کوه های سهند و سبلان هستند، به یاد عسل های شیرین و ناب این منطقه می افتید. بسیاری از عسل های صادراتی کشور از همین منطقه تامین می شوند و شهرهای شمال غربی کشور را می توان معدن عسل ایران دانست. در صورتی که با تورهای گردشگری تبریز به آذربایجان شرقی و مراغه هم رفتید، می توانید عسل را به عنوان سوغاتی شهر مراغه برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنید.

عسل سهند از دامنه های این کوه سر کشیده و طبیعت بکر آن که دارای انواع و اقسام گل های وحشی است، به بار می آید. هرچقدر کیفیت گل ها و تعداد آنها بالاتر باشد، شهد شیرین تری برای زنبورها تامین می شود و در نتیجه عسل با کیفیت ترین نصیب شما خواهد شد. عسل درجه یک و بهداشتی مراغه علاوه بر تامین نیاز داخل به خارج از کشور صادر می شود.
عسل مراغه از کوه های سهند
عسل مراغه از کوه های سهند

محصول باغات مراغه، انواع میوه ها

اگر می خواهید بدانید سوغات شهر مراغه چیست باید به باغات این شهر سری بزنید تا متوجه بسیاری از محصولات ارگانیک آن شوید. با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرارگیری این شهر در دره ای حاصلخیز، محصولات کشاورزی به خوبی رشد می کنند و انواع میوه ها ، صیفی جات و … به بار می نشیند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • 17 نوع سیب
  • 26 نوع انگور
  • 5 نوع بادام
  • 11 نوع آلوچه
محصولات برداشتی کشاورزان مراغه ای معمولا محصولات صادراتی هستند و با توجه به کیفیت بالایی که دارند علاوه بر صادرات به شهر ها و استان های دیگر کشور، به خارج از کشور هم صادر می شوند. از جمله مواردی که صادر می شوند میتوان علاوه بر موارد بالا به محصولات دیگری همچون زردآلو، گیلاس، آلبالو و هلو اشاره کرد.
محصول باغات مراغه از جمله انواع میوه ها و خشکبار
محصول باغات مراغه از جمله انواع میوه ها و خشکبار

فرآورده هاي دامي

لبنیات یکی از غذاهای اصلی مردم مراغه را تشکیل می دهد و به همین دلیل هم سلامت جسمانی بالایی را در مردم این شهرستان می بینید. اگر به دنبال کره حیوانی، پنیر های شور و خوشمزه، سرشیر و خامه، ماست محلی و ماست چکیده هستید می توانید به روستاهای اطراف شهرستان مراجعه کنید تا این لبنیات ناب را میل کنید و یا به عنوان سوغاتی خریداری نمایید.

صنایع‌دستی شهرستان مراغه

چرم در رنگ و انواع مختلف

صنایع دستی یکی از محبوب ترین سوغاتی های هر شهری محسوب می شود که مراغه هم مانند دیگر شهرهای کشور از صنایع دستی مختص خود بهره می برد. چرم مراغه که از باکیفیت ترین چرم های تولید کشور است می تواند گزینه ی مناسبی برای خرید به شمار آید. در شهر مراغه بسیاری از جوانان و افراد قدیمی در صنعت دباغی کار کرده اند و این هنر را فرا گرفته اند. چرم مراغه یکی از چرم های صادراتی کشور است.

فرش بافی ابریشم 

هنگامی که در مورد آذربایجان شرقی و تبریز و حتی شهرهای اطراف آن صحبت می کنیم، ذهن ها ناخودآگاه به طرف فرش و قالی می رود. مراغه هم یکی از بهترین فرش های ابریشم به خصوص تابلو فرش های نفیس را تولید می کند. در واقع هنر قالی بافی و فرش بافی آن هم با نخ ابریشم از بچگی در نسل های مردم مراغه ترویج داشته و افراد از کودکی این هنر را فرا می گیرند.

فرش ابریشم شهرستان مراغه
فرش ابریشم شهرستان مراغه

منبت کاری 

یکی از مهارت های قدیمی و البته پولساز در دنیا مربوط به کنده کاری روی چوب یا همون منبت کاری است. این هنر زیبا و هیجان انگیز در میان مردم مراغه جا باز کرده و آثار زیبایی را بر روی انواع چوب ها می سازند. شما با مراجعه به بازارهای مراغه می توانید آثار چوبی مختلفی را پیدا کنید که روی چوب های گردو یا راش تولید شده است. سالیانه نمایشگاه های مختلفی در این شهرستان برگزار شده و مردم با مراجعه به آنها از این آثار بازدید می نمایند.

سفالگری 

شاید سفالگری را بتوان یکی از قدیمی ترین هنر های انسان دانست. در گذشته مردم ظروف خود را با گل می ساختند و کم کم این هنر تکامل پیدا کرد تا ظروف زیباتری ساخته شوند. هرچقدر که تکنولوژی پیشرفت کرد و زمان گذشت انسان ها به سراغ مدل های متفاوت تری رفتند و سفالگری بیشتر سر و شکل تزئینی به خود گرفت. کوزه های سفالی یا ظروف سفالی در این روزها گزینه زیبایی برای دکوراسیون خانه ها به حساب می آیند. سفالگری در مراغه از رونق خوبی برخوردار بوده و افراد زیادی به این هنر روی آورده اند که باعث شده است این هنر به سوغاتی شهرستان مراغه تبدیل شود.

قالب صابون مراغه

به یکی از بهترین سوغات مراغه یعنی صابون می رسیم. احتمالا در عطاری ها یا مغازه های سوغات فروشی و یا حمام های قدیمی خانه های پدر و مادربزرگ‌ها، قالب های صابون مراغه را دیده باشید. این قالب های صابون نوستالژیک از مهمترین سوغات مراغه محسوب می شوند که سابقه طولانی و قدیمی در این شهر دارد. در گذشته که شامپوهای مختلف امروزی وجود نداشت مردم با این وسیله به استحمام می پرداختند. 

مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی صابون مراغه سود سوزآور و دنبه گوسفندی است. رنگ این صابون ها را احتمالا دیده باشید که با رنگ های نارنجی و سفید در بازار عرضه می شود. البته با رنگ های تیره تری هم وجود دارند که در آنها سدر و حنا استفاده شده است. این صابون های گیاهی طبق طب سنتی و حرف عطار ها می تواند باعث ضخیم تر شدن مو شده و جلوی ریزش را نیز بگیرد. همچنین به زبر شدن مو و رفع شوره سر هم کمک می کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که این صابون ها به شکل گسترده ای در شهرهای ایران صادر شده و در هر بازاری می توانید آن را پیدا کنید. اگر به دنبال بهترین صابون مراغه هستید پیشنهاد می کنیم به دنبال صابون های سفید و نارنجی رنگ بروید، چون صابون های تیره رنگ از قدرت پاک کنندگی کمتری بهره می برند. 

قالب صابون مراغه، سوغات نوستالژیک
قالب صابون مراغه، سوغات نوستالژیک

سوالات متداول

صابون مراغه از معروف ترین سوغات این شهر محسوب می شود که خاصیت های زیادی برای عدم ریزش موی شما دارد.

با مراجعه به مراکز خرید و سوغاتی فروشی های مختلفی که در شهرستان وجود دارد می توانید به خرید سوغات بپردازید.

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.